Nederlands Openluchtmuseum Arnhem kiest voor Zorg voor elkaar

6 april 2023 13:24

Nederlands Openluchtmuseum Arnhem kiest voor  Zorg voor elkaar

“Het Openluchtmuseum heeft zich steeds meer ontwikkeld tot een dynamisch museum”

Het Nederlands Openluchtmuseum Arnhem gaat een sprankelend zomerseizoen tegemoet met als thema: Zorg voor elkaar. Particuliere bezoekers zijn welkom en ook het bedrijfsleven kan er aan zijn trekken komen. Dat laatste kan variëren van de gelegenheid voor bedrijfsuitjes tot productpresentaties of de combinatie van vergaderlocatie en museumbezoek.

Zaterdag 25 maart is het hoogseizoen losgebarsten in het Openluchtmuseum. Met het thema ‘Zorg voor elkaar’ speelt het museum in op de actualiteit. “Met de keuze voor dit thema benadrukken we het belang ervan”, vertelt Carola van der Woude, hoofd marketing en communicatie bij het museum. “We hebben de overtuiging dat geschiedenis kan verbinden. Door van en over een ander te leren, krijgen we meer inzicht in onszelf en begrip voor elkaar. In onze programmering leggen we daar zoveel mogelijk de nadruk op en staat verbinding centraal.”

Woonwagens

Zorg voor elkaar krijgt onder andere een gezicht door het kunstwerk voor mantelzorgers op het museumplein direct na de toegangspoort van het museum. Achter de kaasfabriek in het noorden van het museumpark komen twee woonwagens te staan. Hier wordt het verhaal van de reizigers (woonwagenbewoners) verteld. Wat kunnen we van hen leren? Zo is daar het verhaal van Tony, die ook door SBS6 in beeld gebracht wordt, voor de televisieserie ‘Bij ons op het kamp’.

Voor gasten staat altijd een pan soep op het vuur klaar. “Want er bestaan weliswaar veel vooroordelen over woonwagenbewoners, maar gastvrijheid hebben ze hoog in het vaandel. In hechte gemeenschappen is de zorg voor elkaar vanzelfsprekend. Reizigers (woonwagenbewoners) vormen een superhechte gemeenschap. Ze zijn altijd deel van de groep. Kinderen worden opgevoed door de hele groep en ouderen gaan niet naar een verzorgingstehuis. Zorg verlenen doet de groep zelf. Er staat altijd iemand klaar als je iemand nodig hebt. Een participatiemaatschappij in het klein”, vertelt Carola van der Woude. Het is de bedoeling dat bezoekers van het museum aan de hand van de verhalen van de woonwagenbewoners met elkaar in gesprek gaan.

Koken voor een ander

In samenwerking met Thuisgekookt.nl wordt op Burendag in de maand september een activiteit georganiseerd. Men wordt gestimuleerd om een bordje te koken voor iemand die dat kan gebruiken. Dat kan een buurman of -vrouw zijn, iemand die eenzaam is of een mantelzorger die op die manier een pluim krijgt. Met deze actie wil het museum mensen in de maatschappij verbinden.

Zorg voor elkaartje

In de tentoonstelling (On)beperkt. Leven met een handicap komt de zorg (door de jaren heen) voor mensen met een beperking aan bod. Dat wordt onder andere tentoongesteld aan de hand van huisraad van een oud-bewoonster van Het Dorp. Je leert er hoe deze specifieke zorg door de jaren heen verandert en menselijker wordt, meer vanuit het individu en diens mogelijkheden gedacht, in plaats van beperkingen.

Op het Kindererf kunnen bezoekers met handgeschept papier een kaartje maken: het Zorg voor elkaartje. Het kaartje gaat in een brievenbus naar een verzorgingshuis of kan zelf gestuurd worden naar iemand die wat extra aandacht kan gebruiken.

Festivalsfeer

Het Openluchtmuseum heeft zich steeds meer ontwikkeld tot een dynamisch museum. In de vele historische locaties op het terrein zijn tijdens het hoogseizoen, dat van eind maart tot eind oktober loopt, veel ambachtslieden te vinden die bezoekers vertellen over hun beroep en die hun vakmanschap laten zien. Er zijn ook zomeravond openstellingen, gericht op een brede doelgroep die het museum eens in een andere setting wil zien. Al vier jaar op rij is dit een succes. De avondopenstellingen hebben een festivalsfeer, met in het verleden al een foodtruck, silent disco, film, goochelaar en barbier.

Doorzonwoningen

Een bijzondere plek wordt ingeruimd voor de komst van zes doorzonwoningen die in de jaren ’60 en ’70 heel populair waren. Carola van der Woude: “De doorzonwoningen schetsen een tijdsbeeld. In twee van de zes woningen staat dementie centraal. Eén woning is toegankelijk voor mensen met dementie, hun mantelzorgers en professionele verzorgers. Voor hen is dit een huis van herinnering. De woning staat vol met herkenbare spullen en bevat geluiden, smaken en geuren die bezoekers een zo authentiek mogelijk gevoel van het verleden geven. Het blijkt dat mensen met dementie weer even tot bloei komen als ze iets herkenbaars zien, iets van vroeger. Maar dat geldt eigenlijk voor ons allemaal. Ken je bijvoorbeeld Brasso nog, de koperpoets met die bijzondere geur?”

Relatienetwerk

Het Nederlands Openluchtmuseum beschikt over een groot relatienetwerk. Het museum maakt daar veelvuldig gebruik van bij de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals de doorzonwoningen. Daar is een samenwerking met zorginstelling Pleyade een voorbeeld van. Door het netwerk te noemen, komt Carola van der Woude te spreken over ondernemerschap. Het museum toont ondernemerschap door telkens te vernieuwen en met een interessant actueel aanbod te komen, waardoor het voor bezoekers aantrekkelijk is om het niet bij één bezoekje te laten, maar om vaker terug te komen.

Bedrijfsuitje

Het museum heeft tal van ondernemers in het netwerk. Een aantal van hen zijn grote sponsoren. Die variëren in grootte van bijvoorbeeld de zowel landelijk als internationaal opererende pakketbezorger DHL tot het in Arnhem gevestigde De Kempenaer advocaten. De namen van de grotere sponsoren zijn onder andere te zien op het sponsorbord in de ontvangsthal van het museum. Ook op nieuwsbrieven komen hun namen terug. Maar uiteraard verwelkomt het museum ook kleinere sponsoren en particulieren. De laatste kunnen bijdragen als Vriend van het Openluchtmuseum of een schenking doen (met belastingaftrek).

In ruil voor hun donatie krijgen sponsoren aantrekkelijke kortingen. Zo voorziet het museum ze van Vriendenkaarten, die ze aan medewerkers van hun bedrijf kunnen uitgeven voor een gratis museumbezoekje. Verder kunnen sponsoren korting krijgen op het bedrijfsuitje dat ze in het museum willen houden. Uiteraard zijn deze bedrijfsuitjes uitermate geschikt om de gezinnen van medewerkers mee naartoe te nemen. “Ondernemerschap betekent dat je in beweging moet blijven. Dat geldt voor het bedrijfsleven en net zo goed voor ons als museum. We willen dat de mensen naar ons toe blijven komen, dat we aantrekkelijk blijven. Niet stil blijven staan”, besluit Carola van der Woude. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.