Lyre’s ontvangt bijna € 10 miljoen aan investeringen om de wereldwijde groei van non-alcoholische dranken aan te voeren
25 september 2020 14:40

‘s Werelds meest bekroonde non-alcoholische drankmerk Lyre’s Non-Alcoholic Spirits Co. heeft een succesvolle seed funding van bijna € 10 miljoen in growth capital binnengehaald, de hoogste investering ooit in deze categorie. Deze belangrijke financiële injectie brengt een versnelling in Lyre’s visie om de manier waarop de wereld drinkt te veranderen en zorgt voor voortdurende investeringen in de groei van hun kernproducten, innovatie in de categorie en het uitbreiden naar nieuwe markten.
Groeiende categorie
Achttien maanden na de lancering in Australië heeft Lyre’s een wereldwijde leiderspositie verworven op het gebied van non-alcoholische dranken. Hiermee loopt het bedrijf vooruit op en speelt het in op de veranderende vraag en het veranderende drinkgedrag van de consument. Gedreven door gezondheid, een bewuste levensstijl en verantwoordelijkheidsfactoren bij de consument groeit de non-alcoholische categorie snel en zag het in de afgelopen twaalf maanden wereldwijd een groei met driedubbele cijfers.
Tijdens een uitdagend 2020 heeft Lyre’s zich gericht op het direct-to-consumer segment en heeft het sinds januari meer dan 400% maandelijkse terugkerende omzetgroei gerealiseerd. Hiermee heeft het alle prognoses die het bedrijf eerder had opgesteld overtroffen. Aan de basis van deze snelle groei ligt innovatie: Lyre’s heeft sinds de lancering dertien producten gecreëerd en er staat nog meer gepland voor de komende zes maanden.
“Deze groei positioneert Lyre’s voor blijvend succes en leiderschap in een van de snelst groeiende consumenten categorieën ter wereld”, aldus Mark Livings, CEO en mede-oprichter van Lyre’s. “Ons bedrijf speelt in op consumenten- en culturele trends en met onze huidige productinnovatie ontwikkelen we dranken die qua smaak en stijl matchen met hun alcoholische tegenhanger. Lyre’s is opgericht om de drankcategorie op te schudden en consumenten tijdens sociale gelegenheden de vrijheid te geven om te drinken zoals zij dat zelf willen. De erkenning van meerdere, gerespecteerde, internationale prijzen laat duidelijk zien dat we iets hebben ontwikkeld dat leeft en aanslaat.”
Van start-up naar multinational
“Het komende jaar markeert onze zakelijke evolutie van een startende onderneming naar een echt multinationaal drankbedrijf, met bovenaan onze takenlijst productie op meerdere, wereldwijde locaties, het aanboren van nieuwe markten en de uitdagingen die daarbij komen kijken”, vervolgt Livings. “We zullen alle aspecten van ons plan laten samenkomen onder leiding van een sterk team met de Lyre’s mindset om onze leiderschapspositie in de categorie non-alcoholische dranken te laten groeien.”
De seed-ronde was zo vormgegeven dat deze werd afgerond in drie termijnen gedurende een handelsperiode van twaalf maanden, een noodzakelijk proces om ervoor te zorgen dat het bedrijf voldoende werd gekapitaliseerd om wat Livings omschrijft als “geplande, razendsnelle groei met een gecontroleerde kapitaal consumptie” te bewerkstelligen. Belangrijke deelnemers in de seed-ronde zijn VRD Investment, Doehler Ventures, DLF Venture en Maropost Ventures samen met een aantal Europese, Amerikaanse en Australische familiebedrijven en HNWI.
“De investeerders die we in deze business hebben gebracht kijken voorbij de gevolgen van de pandemie op de korte tot middellange termijn en zullen aanzienlijk meer waarde toevoegen dan enkel hun financiële injectie”, aldus Carl Hartmann, mede-oprichter van Lyre’s. “Goede bedrijven met sterke fundamenten en een werkelijk uniek marktaanbod kunnen altijd geld ophalen, zelfs in uitdagende tijden.”
Ready-To-Drink assortiment
Lyre’s, een merk ontwikkeld in Australië, is misschien wel het meest wijdverspreide non-alcoholische drankmerk ter wereld. Het is verkrijgbaar in meer dan 30 markten en is in een groeiende lijn beschikbaar bij zowel on- als offline high-end locaties. Het merk blijft innoveren en lanceert binnenkort een Ready-To-Drink assortiment om zo de mogelijkheid om Lyre’s te drinken nog gemakkelijker te maken.
“Lyre’s is een zwarte zwaan die opkomt in een geheel nieuwe categorie van consumentenproducten”, voegt Livings toe. “Ik kan niet wachten om te zien wat we kunnen doen in de komende twaalf maanden.”
Over Lyre’s
Lyre’s Non-Alcoholic Spirits, gelanceerd in Australië in juli 2019, brengt een assortiment van dertien alcoholvrije klassieke dranken samengesteld op basis van voedingswetenschap en smaakarchitectuur. Het bedrijf is opgericht door de prijswinnende entrepreneurs Mark Livings en Carl Hartmann en heeft de missie om mensen die geen alcohol willen drinken een alternatief te bieden zonder dat zij in hoeven te leveren op de smaak en ervaring van hun favoriete dranken.
In de categorie non-alcoholische dranken is Lyre’s het meest bekroonde merk. Het won 10 medailles tijdens de London International Spirits Competition, 11 medailles bij de 2020 San Diego International Wine & Spirits Challenge en 10 prijzen bij de 2020 San Francisco World Spirits Competition. Het assortiment werd ook geprezen tijdens de 2019 SommCon’s Concours d’Spirits wedstrijd uitgeschreven door Somm Journal. Hier won Lyre’s Aperitif Rosso zelfs dubbel goud toen het werd geproefd naast zijn alcoholische tegenhangers, een primeur in de non-alcoholische drankcategorie. Lyre’s is momenteel verkrijgbaar in Australië, Nieuw Zeeland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong, Singapore, China en Nederland en hier komen maandelijks Europese landen bij. https://www.lyres.co/
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.