Kwart werkenden mist purpose bij werkgever
29 november 2024 07:30
29 procent voelt zich niet aangetrokken tot hoger doel van organisatie
Maar liefst 24 procent van alle werkende Nederlanders vindt dat hun organisatie geen hoger doel nastreeft. Dit blijkt uit onderzoek van auteurs Dennis Mensink en Pieter van Osch voor hun boek Ondernemen kan écht anders onder 1.092 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer hun werkgever wel een duidelijke purpose heeft gedefinieerd, zegt bijna een derde van de ondervraagden dat deze hen niet kan bekoren.
“Van de klimaatcrisis en de oorlog in Oekraïne tot de coronapandemie: de wereld zoals wij hem kennen, staat onder druk”, zegt Dennis Mensink. “Juist in deze tijd is het cruciaal om als ondernemer een hoger doel na te streven, en daarover actief te communiceren met je medewerkers. De mens is wat dat betreft zowel de aanleiding als de oplossing voor eerdergenoemde uitdagingen. In ons boek geven we daarom een inkijkje in Rijnlands ondernemen en vergelijken het met het meer traditionele trans-Atlantische aandeelhoudersmodel.”
Volgende generaties
Een belangrijk onderdeel van Rijnlands ondernemen is de continuïteit van de organisatie op de lange termijn. Opvallend genoeg zegt maar liefst 37 procent van alle werkende Nederlanders dat hun organisatie niet verder vooruitkijkt dan de komende vijf jaar. Daarbij komt dat vier op de tien bedrijven hun succes voornamelijk meten op basis van financiële resultaten. Als een gevolg daarvan verwacht een zesde van alle respondenten dat de organisatie waarvoor zij nu werkzaam zijn over dertig jaar niet meer bestaat. “Veel bedrijven zijn nog altijd gericht op kortetermijnwinsten en geven prioriteit aan de belangen van aandeelhouders”, zegt Pieter van Osch. “Om écht te veranderen, verduurzamen en innoveren is het noodzakelijk om onze blik te verruimen tot voorbij de volgende generatie. Wij roepen daarom ondernemers op om te stoppen met traditioneel Angelsaksisch denken en voortaan te ondernemen met oog voor mens, milieu en de maatschappij.''
Groeien en bloeien
Ondanks de focus op kortetermijnwinsten, is het overgrote gedeelte van de ondervraagden positief gesteld over de manier waarop hun organisatie met medewerkers omgaat. Zo zegt maar liefst 67 procent van hen dat het management zich bekommert om het welzijn van collega’s. Mede hierdoor stelt 69 procent van alle respondenten tot bloei te zijn gekomen in hun huidige functie. Van Osch: “Al sinds de industriële revolutie ligt de focus binnen veel bedrijven op efficiëntie. Niet goed voor medewerkers, maar wel voor aandeelhouders. Efficiënter werken betekent immers meer economische winst. Organisaties met een Rijnlands perspectief kijken eerder naar wederkerigheid en hoe medewerker en werkgever elkaar vooruithelpen, zowel nu als in de toekomst.” Mensink voegt toe: “Rijnlandse organisaties communiceren daardoor vrijwel altijd op basis van gedeelde waarden en de menselijke maat, terwijl Angelsaksische bedrijven veel meer denken vanuit regels en doelstellingen op de korte termijn.”
OKEA
Eerder vandaag lanceerden auteurs Dennis Mensink en Pieter van Osch hun boek Ondernemen kan écht anders (OKEA) tijdens een boekpresentatie in Amsterdam. Het boek bevat praktische tips voor ondernemers die willen beginnen met Rijnlands ondernemen, samengevat in zes verandervisies. Mensink en van Osch interviewden hiervoor verschillende vooruitstrevende ondernemers, waaronder Marcel van Wing (The Flower Farm), Rob van den Dool (Yumeko), Peer Swinkels (Royal Swinkels Family Brewers) en René Breman (Breman installatiegroep). Ondernemen kan écht anders is vanaf vandaag te koop via Managementboek.nl.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.