Inzicht krijgen in je websiteprestaties en online verkeer via dataonderzoek: hoe werkt het?

18 november 2022 14:52

Inzicht krijgen in je websiteprestaties en online verkeer via dataonderzoek: hoe werkt het?

Er zijn verschillende SEO-software beschikbaar om de prestaties van je website en de patronen van je online verkeer inzichtelijk te maken. Met die bedrijfsgegevens kun je jouw website aanpassen, blijven updaten en optimaliseren om zo meer leads te genereren. Ontdek in dit artikel hoe zo’n onderzoek werkt, en waarom het leidt tot snelle groei en succes van je bedrijf! 

Hoe werkt een dataonderzoek precies?

Bij een data onderzoek worden alle nuttige gegevens en statistieken van je website verzameld. Deze resultaten ga je vervolgens evalueren, interpreteren en beoordelen. 

Een aantal voorbeelden van onderdelen die je kunt onderzoeken:

  1. Bezoekersaantallen 

Ontdekken welke pagina’s minder worden bezocht en waarom, wie je bezoekers zijn en hoe hun gebruikers profiel eruit ziet. 

  1. Zoekwoorden analyseren.

Welke zoekwoorden hebben het meeste effect en waar wordt vaak op gezocht? Wanneer je dit weet kun je deze zoekwoorden in je content verwerken.

  1. Gegevens en statistieken van de concurrent onderzoeken.
    Je concurrenten vergelijken en zien wat zij voor zoekwoorden gebruiken, maar ook er achter komen hoe hun verkeer eruit ziet, en de kwaliteit van hun backlinks checken. 

Wat kun je vervolgens doen met deze gegevens?

Deze data helpt je om te kunnen beoordelen wat de kwaliteit is van je site, en wat de verbeterpunten en oorzaken zijn van de resultaten, zowel technisch als inhoudelijk. Dit helpt om klantgerichter en efficiënter je site in te delen. 

Hieronder zie je een aantal onderzoeksvragen die je hierbij kunt stellen.

Technisch:

  • Hoe zit het met de laadtijd van de pagina’s?
  • Krijg je toegang tot alle links en zijn deze up to date?

Inhoudelijk:

  • Welke content is effectief en waarom?
  • Hoe moeten de teksten worden aangepast om SEO-proof te blijven? 
  • Zijn alle teksten nog relevant, niet te langdradig en helder geformuleerd? 

Waarom leidt zo’n dataonderzoek tot meer succes?

Wanneer je regelmatig een data-analyse uitvoert, en zo inzicht krijgt in het gedrag en de behoeftes van de klant, kun je hier steeds op blijven inspelen. Daarbij is het ook van belang dat jij door gebruikt te maken van een website analyse van SeRanking zodat jij inzicht hebt in wat jouw concurrenten in de branche doen. Door dataonderzoek en website analyse te combineren kan jij ervoor zorgen dat jij de concurrentie voorblijft en klanten voorziet van een prettige gebruikservaring. ‘Meten, is weten.’, zeggen we dan. Hierdoor kan jij keuzes maken op basis van data en analyses waardoor jouw bedrijf zal blijven groeien. 

De voordelen van data-onderzoek kort op een rijtje:

  1. Weloverwogen beslissingen nemen en daardoor groeien 
  2. Betere resultaten boeken door de juiste aanpassingen uit te voeren en hierdoor meer inkomsten genereren 
  3. Kosten en tijd besparen door efficiënter en doelgerichter te werken 

Klantgerichter werken en daar resultaat uit halen, in de vorm van meer leads 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.