Inzet nieuwste generatie autonoom voertuig voor Dubai’s Bluewater Island weer stap dichterbij
26 oktober 2017 16:15

Nieuw Group Rapid Transit (GRT) voertuig 2getthere doorstaat extreme test in woestijnklimaat
Het nieuw ontwikkeld prototype Group Rapid Transit (GRT) autonome voertuig van 2getthere is deze maand voor het eerst operationeel getest in een gesimuleerd woestijnklimaat.
Onder twee verschillende weersomstandigheden (‘hot dry weather’ en ‘hot humid weather’) zijn drie testen gedaan, waarbij de focus lag op de capaciteit van het aanwezig airconditioning systeem bij een volledige bezetting van 24 personen.
Uit de testresultaten blijkt dat de batterij-aangedreven voertuigen ook in het slechtst denkbare scenario (52˚C buitentemperatuur en 3% luchtvochtigheid) passagiers een binnentemperatuur van 23˚C kunnen bieden. De extreme klimaattest is een van de testen die onderdeel zijn van de mega-order die het Utrechtse bedrijf eerder dit jaar ontving uit de Arabische Emiraten. In 2020 gaan daar 25 voertuigen autonoom rijden van en naar Bluewater Island in Dubai.
Tijdens de testen werd zowel de hoogste temperatuur als de maximale zonnestraling, waar in Dubai zeer regelmatig sprake van is, gesimuleerd. Normaal gesproken is de piek in de zonnestraling (1040 Watt/m2) ter plekke rond 12:00 uur, en de piek van temperatuur (52˚C) rond 15:30 uur. In de klimaatkamer zijn deze twee pieken tegelijk gesimuleerd. Dit is het meest extreme scenario dat in werkelijkheid zeer waarschijnlijk nooit gaat voorkomen.
De passagiers (16 staande á 120 Watt per persoon en 8 zittend á 100 Watt per persoon) werden gesimuleerd door een warmtebron van 3000 Watt in het voertuig. Voor het gebruik in de praktijk was met name de transitietest van belang. Daarbij werd getest hoe snel het voertuig opwarmde tijdens het 6 minuten lang openen van de deuren, en hoe snel er weer sprake was van een aangename binnentemperatuur na het sluiten van de deuren voor vertrek. In praktijk zullen de deuren echter veel minder lang open staan om 24 passagiers in het voertuig te laten plaatsnemen Bovendien zal dat normaal gesproken in een gekoelde stationsomgeving gebeuren.
Praktijk overtreft specificatie
Het airconditioning systeem voor de nieuwe generatie GRT is in nauwe samenwerking met leverancier DC Airco en NLR (Netherlands Aerospace Centre) ontwikkeld. Hierbij heeft NLR de simulatie van de warmtehuishouding in relatie tot de luchtstromen binnen het voertuig uitgewerkt om de airconditioning daar op in te kunnen richten. De resultaten van de klimaatkamertest overtreffen alle verwachtingen op basis van de specificaties die toegezegd zijn aan de opdrachtgever van 2getthere in Dubai. De ontwikkeling van het airconditioning systeem is mede gefinancierd door een MIT onderzoeksubsidie van de provincie Utrecht waar DC Airco en 2getthere gezamenlijk in zijn opgetrokken.
Volgens 2getthere is met de geslaagde klimaattest weer een belangrijke stap gezet naar de operationele ingebruikname van het systeem. Die staat gepland voor 2019/2020.
Foto:
In 2020 rijden van en naar Bluewater Island in Dubai 25 autonome voertuigen van het Utrechtse 2getthere. In oktober doorstond het testvoertuig, de nieuwste generatie Group Rapid Transit (GRT), met glans een onder extreme omstandigheden uitgevoerde klimaattest. Deze was vooral gericht op het noodzakelijke koelingsysteem dat ervoor zorgt dat passagiers straks in het woestijnklimaat comfortabel en aangenaam tussen het metrostation en het eiland voor de kust, waar het grootste reuzenrad ter wereld de centrale attractie is, vervoerd worden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.