
Interne communicatie heeft altijd als doel gehad om medewerkers samen te brengen, daarom is het belang ervan zo groot voor zakelijk succes. Al jarenlang is het belang van een sterke interne communicatie aangeduid als een essentieel onderdeel voor zakelijk succes.
Nieuwe strategieën
Zeker na de uitbraak van de wereldwijde pandemie hebben bedrijven uit de eerste hand kunnen zien hoe een nieuwe interne communicatiestrategie en -gereedschappen in staat zijn gebleken om mensen te bereiken met essentiële informatie onder buitengewone omstandigheden. Dit was in feite een letterlijke vorm van overleven , zowel voor bedrijven als ook voor zijn werknemers.
Tegenwoordig is het zeker dat veel werknemers blijven werken buiten de traditionele kantoorruimte. Digitale transformatie staat sindsdien voorop bij bedrijven en overheid.
Onder deze omstandigheden is het duidelijk dat de hoofdfunctie van interne communicatie nog nooit zo belangrijk is geweest. Maar deze nieuwe voorwaarden vragen om een nieuw en betere interne communicatie strategie.
Non-stop informatie
Als je interne communicatiestrategie er elk jaar onveranderd hetzelfde uitziet, zal het gedoemd zijn om te falen.
Op dit moment is nieuws en non-stop informatie van invloed op jouw werknemers. Dit is slechts één reden waarom het duidelijk is dat praktische interne communicatie door al jouw mensen moet worden gehoord.
Waarom is interne communicatie zo belangrijk?
De digitale innovaties van de 21ste eeuw hebben nieuwe werkmethoden en praktijken mogelijk gemaakt die onmogelijk zouden zijn geweest vóór de wereldwijde opkomst van mobiele technologie.
Hoewel deze revolutionaire technologische ontwikkelingen geleidelijk aan invloed winnen, waren hun voordelen nooit duidelijker dan in het jaar 2020. De pandemie maakte het delen van informatie met een plotseling afgezonderd, onzeker en angstig personeel een kwestie van bedrijfsoverleving.
De digitale werkplek en thuis werk worden niet langer gezien als lange termijn bedrijfsdoelstellingen, maar eerder als onmiddellijke benodigdheden.
De noodzaak tot veranderen is een feit, we hebben geen keuze. Nieuwe tools, regels en normen worden vastgesteld en deze zullen al tientallen jaren bij ons zijn.
Is het doel van interne communicatie veranderd?
Interne communicatie heeft altijd verschillende zaken voor verschillende bedrijven bedoeld, van het produceren en leveren van top-down nieuws en berichten namens het management, om zo de dialoog aan te moedigen. Daarnaast is het bedoeld om een gemakkelijke tweerichtingscommunicatie met de werknemers van een organisatie via de digitale en fysieke kanalen mogelijk te maken, over wat het meest relevant is.
Maar hoewel interne communicatiemethoden steeds digitaler zijn geworden, is het al lang bestaande doel hetzelfde gebleven. Namelijk om ervoor te zorgen dat werknemers volledig ingeschakeld en bewust zijn van de bedrijfsstrategie en wat hun rol bij het uitvoeren hiervan is.
Nu is een tijd van grote verandering en het is het werk van interne communicatie om de beste manieren te vinden om werknemers te helpen bij het navigeren van onbekend gebied. Dit is zeker niet gemakkelijk. Individuele werknemers volgen hun eigen individuele paden op de reis naar de nieuwe wegen.
Het is dus zaak dat je als organisatie in zee gaat met professionals die weten hoe je een gedegen plan maakt, zodat alle veranderingen in goede banen worden geleid.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.