Innoveren en verduurzamen combineren

16 oktober 2023 09:54

Innoveren en  verduurzamen combineren

‘Op donderdag 23 november 2023 organiseert ROC Rivor weer een Open Dag’

Waar staan we en waar willen we naartoe? Met die vragen als onderlegger geeft ROC Rivor zijn opleidingen en de contacten met bedrijven in de regio invulling. Hierbij zijn innovatie en duurzaamheid belangrijke ingrediënten.

Het zijn vragen die elke organisatie zich periodiek stelt: Waar staan we? Waar willen we naartoe? Hoe gaan we dat doen? Zo ook ROC Rivor in 2023. “Wij leiden op voor de regionale arbeidsmarkt en daarom is het vanzelfsprekend dat we ons afvragen hoe goed we dat doen. In hoeverre ons onderwijs kwalitatief en kwantitatief tegemoetkomt aan de behoeften van de organisaties waarvoor wij opleiden”, schetst Edwin Brussen, directeur Techniek bij ROC Rivor. De reflectie leidt tot nieuwe accenten in de praktische aanpak binnen opleidingen en het tegemoet treden van de regionale ‘buitenwereld’.

Dubbele uitdaging

Brussen benadrukt dat zijn verhaal betrekking heeft op de BOL en BBL opleidingen, het volwassenenonderwijs en de incompany trainingen van de techniekopleidingen binnen ROC Rivor. Denk aan Bouw, ICT, Elektro- en Installatietechniek en Metaal. “De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt gaan hard. De introductie van nieuwe technologie leidt tot andere arbeidsprocessen, waarvoor weer aangepaste kennis en vaardigheden nodig zijn. Tegelijk kampen technische bedrijven in de regio met personeelstekorten. We hebben als roc te maken met een dubbele uitdaging: zowel kwalitatief als kwantitatief tegemoetkomen aan de vragen en wensen vanuit de arbeidsmarkt.”

“Toepassing van nieuwe technologie, zoals kunstmatige intelligentie en de nog steeds verdergaande digitalisering die gebruikt maakt van virtuele werk- en trainingsomgevingen, biedt grote kansen voor het gericht opleiden van onze studenten en het aanbieden van bijspijkercursussen aan mensen uit het werkveld”, aldus Brussen.

“Het leidt niet alleen tot innovatie binnen onze bestaande opleidingen maar ook tot nieuwe opleidingsvarianten, zoals de opleiding Smart Building waar de richtingen elektrotechniek, installatietechniek en bouwkunde met elkaar worden verweven om toekomstgericht te kunnen bouwen. Ook ontwikkelen we langere leerlijnen, die vanuit het vmbo naadloos doorlopen in het mbo. Dat doen we onder meer met het Gilde Vakcollege in Gorinchem, hier geven we samen vorm aan Smart Technology, waarbij we ict componenten toevoegen aan de ‘traditionele’ opleidingen. Deze ontwikkelingen vragen van onze docenten dat zij ook om kunnen gaan met die nieuwe benaderingswijzen en instrumenten, zowel wat betreft vaardigheid als de didactische inpassing in het onderwijs.”

Innovatie en duurzaamheid

Naast innovatie is verduurzaming een belangrijk onderwerp voor ROC Rivor. “Voor een deel overlapt duurzaamheid met innovatie, zeker binnen de technische vakken”, vertelt Brussen. “Vanuit de bedrijven in de regio is er richting ROC Rivor toenemend de vraag om duurzaamheid mee te nemen in de opleiding. Het is een afgeleide van het gegeven dat bedrijven vanuit wet- en regelgeving steeds meer te maken hebben met duurzaamheidseisen aangaande gebouwen, uitstoot, energiegebruik en de inrichting van de werkomgeving.” De Bedrijven Adviescommissie waarin ROC Rivor samenwerkt met het regionale bedrijfsleven fungeert wat bovenstaande betreft als klankbord en aanjager om het opleidingsportfolio tegen het licht te houden en te actualiseren.

Belangrijk hierbij is dat docenten het onderwijs mee ontwikkelen, dat ze trends onderkennen en die kunnen vertalen naar het onderwijs. Daarnaast betekent het tegemoet komen aan de wensen en vragen vanuit de bedrijven en dat de opleidingen investeren in moderne en duurzame machines, zodat studenten beslagen ten ijs komen tijdens stages en na hun afstuderen.

Zowel docenten als studenten vinden het mooi om met de nieuwste technieken te werken’

Betrokken docenten en bedrijven

Een van die docenten is Jonathan van Hemert, docent aan de metaalopleiding van ROC Rivor. Zijn specialisme is lastechniek. Jonathan werkt als hybride docent: Hij geeft les aan reguliere studenten, en verzorgt daarnaast (via zijn eigen bedrijf) specifieke lasopleidingen bij het ROC. “Het docententeam is divers samengesteld uit docenten, hybride docenten zoals ik en gastdocenten vanuit bedrijven die lessen verzorgen. Deze mix geeft een dynamiek die zorgt voor directe aansluiting tussen ROC Rivor en bedrijven in de regio. Het vergemakkelijkt contacten en verlaagt de drempel tussen opleiding en bedrijf om samen op te trekken. Denk aan gastlessen, presentaties bij open dagen, bedrijfsbezoeken met studenten en gezamenlijke excursies.”

“Afgelopen augustus zijn we bijvoorbeeld met bedrijven uit de regio en onze studenten naar de Schweissen & Schneiden beurs in Essen geweest. ’s Werelds grootste vakbeurs van verbindingstechnieken, snijden en coaten waar de nieuwste technologie is te zien. Zo’n excursie smeedt nieuwe banden tussen onze opleidingen, studenten en bedrijven.”

Schoon, veilig en duurzaam

Zowel docenten als studenten vinden het mooi om met de nieuwste technieken te werken. “Dat is ook onze wens”, zegt Van Hemert, “maar het is duur. Dus maken we keuzes. Bij de opleiding Schilderen maken we bijvoorbeeld gebruik van de SimSpray, een digitale verfspuit simulator. Studenten leren hiermee verfspuiten met behulp van een VR-bril en digitaal spuitpistool. Het voordeel is dat onze studenten hun vaardigheid ontwikkelen zonder dat ze spuitlak hoeven te gebruiken. Het is duurzaam, schoon en scheelt materiaalkosten.” Toch is virtuele en duurzame techniek niet altijd het meest geschikt als voorbereiding op de echte praktijk. Van Hemert: “Lastechnieken aanleren kan ook virtueel, maar het omgaan met hitte, spatten en het felle licht bij lassen is er niet in een digitale setting, waardoor je een belangrijk veiligheidsaspect mist.”

Een moderne techniek die niet virtueel maar wel veilig en toegankelijk is, is de nieuwe lascobot van de metaalopleiding. Groot voordeel van de cobot is dat hij zonder veel it-kennis op een veilige en goede manier door de studenten gebruikt kan worden. “Het is een verlengstuk van de lasser”, duidt Van Hemert. “Makkelijk in gebruik, dat is belangrijk om studenten te stimuleren. Ze moeten er snel praktisch mee aan de slag kunnen. Met deze lascobot kunnen ze echt lassen en ‘droog’ oefenen. Je ziet de lashoek, de snelheid en de lastoorts zonder echt te lassen. Het is duurzaam, want het bespaart enorm in materiaalgebruik en studenten maken toch realistisch kennis met moderne techniek.”

Op donderdag 23 november 2023 organiseert ROC Rivor weer een Open Dag. Brussen: “We presenteren dan onze mbo-opleidingen aan toekomstige studenten, maar bezoekers maken er ook kennis met bedrijven uit de regio die aanwezig zijn met informatiekraampjes. Zo laten we zien wat we in huis hebben en hoe we samen optrekken en elkaar stimuleren wat betreft innovatie en duurzaamheid.” «

ROC Rivor
Bachstraat 1, 4003 KZ Tiel
Telefoon 0344 656 200
Email info@rivor.nl
www.rocrivor.nl

Tekst en fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.