Een hoog laag bureau staat goed

23 maart 2017 09:24

Een hoog laag bureau staat goed

U bent niet gebouwd om 40 uur per week zittend te werken. Het “paperless” werken dat bij veel bedrijven ingevoerd is, maakt computerwerk nog statischer: u kunt uw werk de hele dag doen op één kubieke meter. U hoeft niet meer te lopen naar de printer. Uw beeldscherm is uw focus.

In de flow van het werk of bij tijdsdruk en deadlines is er weinig aandacht voor het eigen lichaam. Dat kan ertoe leiden dat u niet alleen typt met uw vingers, maar ook met opgetrokken schouders. Als de spieren rondom uw schouders en nek continu aangespannen worden, wordt dat de normale stand van deze spieren. Met als gevolg een afknelling van de zenuwen en bloedvaten rondom uw nek en schouders en uitstraling naar uw armen en vingers. Met tintelingen, pijn en/of koude handen.

Waarom is dat vervelend?

  • Pijn en stijfheid leiden u af van wat u wilt doen.
  • Het is frustrerend om niet met de volle aandacht bij uw werk te kunnen zijn.
  • Het geeft zorgen over uw gezondheid: is het tijdelijk of blijvend? Is dit het begin van RSI?
  • Als u het ook in uw privétijd merkt, bederft het ook het plezier in uw vrije tijd.

Ook uw lage rug heeft te lijden van langdurige statische houding. De kantoorstoel biedt weinig bewegingsruimte. Uw rug zit “op slot”, er is alleen nog spieractiviteit in uw bovenlichaam, nek, armen en handen.

Hulpmiddelen en tips voor computerwerkers om gezond ouder te worden:

  • Beweeg tussendoor: uw nek bewegen, schouders losdraaien en handen schudden kost weinig tijd als u er een gewoonte van maakt. Zet bijvoorbeeld een timer of gebruik een pauzeprogramma op uw laptop.

    Wilt u wat oefeningen als voorbeeld? Mail mij gerust.

  • Doet uw bedrijf aan flexwerken? Dus zonder vaste werkplekken voor de werknemers? Neem dan ’s morgens even de tijd om bureau en stoel goed in te stellen voor uw lengte.

  • Kijk eens naar uw thuiswerkplek. Is dat een keukentafel met een keukenstoel die door gezinsleden met verschillende lichaamslengte wordt gebruikt? Wel gezellig, maar niet gezond voor uw lijf.

  • Drink water gedurende de dag. Met een fles water op uw bureau kunt u zien hoeveel u gedronken hebt.
  • Massages helpen zeker: voor lichaam en geest. Ik heb al masserend veel mensen onder handen gehad. Massage is vooral een mooie combinatie met het toepassen van al die tips hierboven over gezond werken. Anders is het masseren “dweilen met de kraan open”.
  • Wees u bewust van het belang van die variatie in houding en beweging voordat uw lichaam die signalen geeft.

Lest best, nog een tip uit de technologie:

Hoog-laag-tafels worden steeds betaalbaarder. Verdiep u eens in de mogelijkheden.

Als u voor uzelf wilt beginnen, overweeg dan of u een hoog-laag-tafel gaat aanschaffen. Dat is een fantastische investering voor uw gezondheid. Het maakt het gemakkelijk om zittend werk af te wisselen met staan. Ik ken veel mensen die het prima bevalt om een paar keer per dag 20 minuten te staan tijdens hun werk.

Het geeft

  • een andere lichaamshouding in uw bekken en de lage rug
  • meer ontspanning in uw bovenrug, nek en armen (probeer het maar eens uit)
  • meer ruimte voor uw ademhaling. Dat geeft een natuurlijk ritme aan uw borst- en buikorganen, dus ook gezond voor uw stofwisseling en spijsvertering

Nog een allerlaatste tip: Vergaderen blijkt effectiever te zijn als men staat i.p.v. zit. Dat kan aan een hoog-laag-tafel of aan een bartafel. Mensen hebben geen behoefte om uren te staan, dus ze komen eerder tot de kern.

Anneke Stuij, massagetherapeut en ontspanningstherapeut – www.praktijkannekestuij.nl

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.