Hoe kan technologie je helpen bij de dagelijkse gang van zaken in je restaurant?
20 november 2023 16:28
De Nederlandse horeca staat op dit moment voor flinke uitdagingen. Duurdere ingrediënten, hoge huren, een aanzienlijk personeelstekort en een forse energierekening maken samen het leven van restauranthouders knap moeilijk. Voor veel zaken komt daar ook nog een schuld uit de coronaperiode bij.
Gelukkig is er een factor die de efficiëntie en winstgevendheid kan verhogen: de stormachtige ontwikkeling van technologieën die praktisch inzetbaar zijn in de horeca. Welke soorten technologie kunnen de ondernemer helpen om zijn restaurant te runnen?
Zonder personeel aan tafel betalen
In de coronatijd hebben veel zaken geïnvesteerd in mogelijkheden om aan tafel te betalen. Na de pandemie zijn die mogelijkheden verder uitgebouwd, en uitgegroeid tot systemen om aan tafel te bestellen én te betalen: nog een slimmigheidje dat de waardering van gasten verhoogt in tijden van personeelstekort. De gast die uitgegeten is hoeft geen kwartier meer te wachten op de aandacht van de schaarse serveerders. Hij of zij scant met de smartphone een QR-code, kiest voor een betaaldienst en voegt eventueel een fooi toe. Een bedrijf als Zenchef is gespecialiseerd in het leveren van deze betaaloplossingen – en in nieuwe software waarmee boeken een fluitje van een cent wordt.
Digitalisering maakt marketing en bedrijfsvoering efficiënter
Digitalisering brengt processen in bijna elke branche in een stroomversnelling. Een overzichtelijke website, goede vindbaarheid op Google, verbeterd klantcontact via social media: allemaal helpen ze om meer klanten naar het restaurant toe te sturen. Aan de andere kant van de bar zorgen snufjes als digitale tafelplattegronden voor een makkelijkere bedrijfsvoering. Ook apps die de personeelsplanning en het voorraadbeheer eenvoudiger maken zijn een gewild nieuw hulpmiddel voor restauranthouders.
Tech die serveerders vervangt
Gebrek aan werknemers speelt restaurants al een paar jaar parten. Veel Nederlandse eetgelegenheden investeren daarom in arbeidsbesparende technologieën die in het buitenland ontwikkeld zijn en daar al langer met succes gebruikt worden. Hierbij horen voice comment ordering, tablets om bestellingen door te geven en rijdende robots die eten van de keuken naar de tafels brengen. Deze oplossingen kunnen het personeelstekort opvangen, maar kunnen wel de ervaring van persoonlijke service door de gast verminderen.
Softwaresystemen die reserveren makkelijk maken
Een andere erfenis van corona zijn nieuwe, intelligente reserveringssystemen die de ouderwetse medewerker aan de telefoon vervangen. Zo’n programma laat klanten op elk moment van de dag direct hun reservering vastleggen, ook in andere talen dan het Nederlands. Vlak voor het bezoek wordt er eventueel nog een automatische herinnering via e-mail verstuurd, en ook een follow-up na het diner is mogelijk. De websites die gebruik maken van zo’n intelligent reserveringssysteem, waarbij ook boekingen via populaire websites als TheFork en Resengo worden geaccepteerd, maken het voor gasten extra eenvoudig om een plekje te reserveren.
Slim verzamelen van klantdata
Zoals bij veel bedrijven dient CRM, customer relationship management, in de horeca als een slimme bundeling van alle klantgegevens. CRM is een aanduiding voor software die het makkelijker maakt om klantcontacten te voeren. Zo'n programma slaat alle bekende informatie over een gast op, inclusief elk contactmoment. Iedere medewerker kan deze klantgeschiedenis inzien en daarop inspelen om het contact met de klant persoonlijker te maken. Het is voor vaste klanten soms zelfs mogelijk om een persoonlijk account aan te maken via de besteltablet. Bij het volgende bezoek krijgen deze mensen daar hun favoriete bestellingen en een aantal suggesties te zien, waar het management eventueel aantrekkelijke kortingen en andere promoties aan kan verbinden.
Kitchen management software: info in de keuken
De keuken van een restaurant staat terecht als een hectische plek. Nu kan een nieuwe technologie het werk van de zwarte én de witte brigade meer structuur geven. Kitchen management software verbindt verschillende soorten informatie: de opgenomen bestellingen, de voorraad, de receptuur, de personeelsplanning en het tijdsbeheer. Op displays in de keuken wordt vervolgens getoond welke gerechten er bereid moeten worden, hoe en in welke volgorde. Het gevolg: de bereiding vindt sneller en efficiënter plaats en miscommunicaties en verspilling wordt vermeden.
De bovenstaande oplossingen voor de digitalisering van de horeca zijn maar het topje van de ijsberg. Nu de sector deels opkrabbelt van een paar zware jaren krijgen ondernemers nieuwe kansen. De technologie die een avondje uit eten leuker en makkelijker maakt voor de klant én het restaurant gaat dus een bloeiperiode tegemoet.
Foto: © Natee Meepian / Adobe Stock
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.