Hoe gebruik je Power BI nog slimmer: 3 Tips voor betere analyses

23 juni 2022 08:38

Hoe gebruik je Power BI nog slimmer: 3 Tips voor betere analyses

Microsoft Power Bi is een op cloudgebaseerde bedrijfsanalysesoftware waarmee je jouw gegevens snel en efficiënt kunt visualiseren en analyseren, op een manier die gemakkelijk te begrijpen is. De vele opties die Power BI biedt om nog meer te halen uit data, kan op het eerste gezicht ietwat overweldigend zijn. Laten we daarom eens kijken naar een aantal geavanceerde tips en trucs die je kunt gebruiken in dit programma om jouw gegevens nog beter en sneller te analyseren.

1. Verzamel jouw gegevens met slechts een paar klikken

Met deze truc kun je in een mum van tijd verbinding maken met jouw gegevensbronnen. Door simpelweg te klikken op de optie "Verkrijg gegevens" in het navigatiepaneel kun je vervolgens een gegevensbron selecteren, zoals een inhoudspakket, bestand, database of voorbeeld. Dit soort gegevensbronnen kunnen niet alleen afkomstig zijn van jouw organisatie, maar ook van online diensten zoals Microsoft Exchange, Google Analytics, Azure DevOps en meer. Dit maakt het nog gemakkelijker om met Power BI jouw gegevens in een mum van tijd te verwerken en relevante analyses te maken.

2. Het maken van aantrekkelijke rapporten

Met Power BI kun je jouw teamleden verassen door de tools te gebruiken waarmee je jouw gegevens vanuit meerdere perspectieven kan bekijken. Door verschillende visualisaties te kiezen, kun je verschillende inzichten presenteren. Tijdens het maken van een nieuw rapport en eenvoudig jouw mogelijke presentatieopties te ontdekken, open een dataset en selecteer op 'Verkennen'. Op die manier zal Power Bi de gegevens verkennen en een relevant voorbeeld toevoegen. Je kunt het voorbeeld vervolgens aan jouw dashboard koppelen.

3. Verslagen delen door middel van inhoudspakketten

In plaats van de conventionele, verouderde methoden voor het delen van gegevens te gebruiken, zoals het e-mailen van rapporten, kun je rapporten creëren in Power BI en deze vervolgens publiceren als inhoudspakketten. Inhoudspakketten zijn te vinden in de inhoudsbibliotheek en bevatten alle functies van Power BI, zoals interactieve gegevensverkenning, nieuwe visualisaties, vragen in natuurlijke taal en integratie met andere gegevensbronnen. Op deze manier hoef je jouw rapport niet stuk voor stuk te verzenden, maar kun je het volledige pakket eenvoudig delen met je collega’s. Let er wel op dat deze functie alleen te gebruiken is als je beschikt over pro- of premiumversie van Power Bi.    

Hulp nodig met jouw data in Power BI? Kom langs bij Newbit!        

Heb je als ondernemer moeite om overzicht te houden en effectief aan de slag te gaan met alle functies van dit programma, dan kun je een Power Bi consultant inhuren via Newbit. Op die manier kun je al jouw data en KPI’s inzichtelijk houden en zul je met een nieuw perspectief jouw administratie, sales of servicelevels tegemoet gaan!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.