Hoe er iets moois ontstond tijdens de Corona crisis: de veerkracht en creativiteit van een ondernemer

7 mei 2020 11:13

Hoe er iets moois ontstond tijdens de Corona crisis: de veerkracht en creativiteit van een ondernemer

Stel je hebt een nieuw product gemaakt of een bijzonder design bedacht. Hoe breng je dat dan op de Nederlandse en later ook op de Buitenlandse markt? Afke Blanksma ontwikkelde samen met haar partner de online tool Wizzymaps. Wizzymaps is een digitale plattegrond met allerlei content mogelijkheden. Bezoekers kunnen op evenementen bijvoorbeeld makkelijker de weg vinden met behulp van een Wizzymap.

Createness hielp Wizzymaps om deze dienst letterlijk en figuurlijk beter op de kaart te krijgen, hij assisteerde Afke Blanksma bij het nemen van (Internationale) vervolgstappen.

Hoe kwam je destijds bij Createness terecht?

‘Jochem Karstanje benaderde mij op het Tech evenement van The Next Web. Hij had Wizzymaps zelf nodig voor een project en terwijl we aan de praat raakten bleek dat hij ons wegwijs kon maken in het beter op de markt zetten van Wizzymaps. Hij nam ons mee naar Foleon (voorheen Instant Magazine) waar Jochem ook bij de start van het bedrijf geholpen heeft met New Business activiteiten. Foleon doet dat net als Wizzymaps: van scratch af aan een SaaS (Software As A Service) op de markt zetten. Daan Reijnders van Foleon nam ons mee op de reis die ze afgelopen jaren gemaakt hebben. Inmiddels hebben zij kantoren in Londen, New York en Amsterdam’.

Fonkeling in de stem

Één van de eerste stappen was het organiseren van kleine evenementen waar je bestaande en nieuwe klanten uitnodigt. Jochem hielp mij met ‘Cold Calling’ want dat moet je leren. Hij is daar heel goed in en met zijn tweeën ging het een stuk makkelijker. Na een tijdje kon ik het. Ik hoor nu wanneer een klant enthousiast wordt en wanneer deze afhaakt. Ik herken nu een fonkeling in een stem.

Advies voor nieuwe startende ondernemers

Createness heeft erg geholpen met de vraag: wat is de bottleneck waar we nu aan moeten werken om het geheel in beweging te krijgen en welk doel kunnen we daaruit formuleren? Dit moesten we gaan uitdiepen. Als je dat weet maak je dit doel klein en ga je het gewoon doén. Je moet nooit bang zijn om fouten te maken. Het is belangrijk om door te zetten, positief te blijven en niet bang te zijn. Concreet was het voor mij heel zinvol om stapsgewijs te werken.

De agenda stroomde leeg

Met o.a. de Johan Cruijff Arena, het Dolfinarium, de High Tech Campus in Eindhoven en de eerste beurs in België ging het Wizzymaps voor de wind, tot de Coronacrisis om de hoek kwam kijken. De agenda van Wizzymaps stroomde leeg want ja, alle evenementen en beurzen werden afgelast. De eerste week was ik knock out….. Echter daarna konden we ‘omdenken’. Naar de nieuwe situatie kijken, nieuwe doelen stellen, klein maken en gewoon doen zoals we net geleerd hadden.

Actie-modus, schouders eronder en gaan!

‘Wij kunnen een online plattegrond maken waar horecaondernemers - die anders niet bezorgen of afhalen - zich kunnen presenteren. En zo ontstaat ‘Het eten van …’  concept dat inmiddels in Texel, Amsterdam, Almere en Naarden-Bussum on air’ is. Zie hier de map van Texel. De mooie gesprekken met ondernemers geven me veerkracht. We zitten in hetzelfde schuitje en zo kan je elkaar helpen. Aanmelden voor de map is dan ook kosteloos. De restauranteigenaars en hun klanten mogen zelf beslissen wat ze ervoor over hebben. Er zijn eigenaren geweest die hun fooi gedoneerd hebben, terwijl ze het serieus krap hebben. Op Texel was het meteen een groot succes. We zitten nu op meer dan 10.000 unieke gebruikers.’ En het leuke is dat dit concept relatief gemakkelijk uitgebreid kan worden naar andere landen, zoals België en Duitsland.’

Nu doen we het onderhoud, de features en het programmeerwerk om die restaurants op de kaart te zetten. We vragen ons uiteraard af hoe we deze dienst in de toekomst kunnen verbeteren en uitbreiden tot een verdienmodel. Dus na Corona. ‘Als je positief blijft, dan ontstaan mooie en creatieve plannen, dit verbindende plan. Dat is mooi.’

‘Het is veel meer dan een online plattegrond en dat hebben ze bij Wizzymaps laten zien. De software maakt verbinding mogelijk op velerlei gebied. Prachtig!’ aldus de woorden van Jochem.

Omstandigheden veranderen maar de missie vaak niet

‘Juist nu veel bedrijven moeite hebben om de kop boven water te houden vanwege de veranderende marktomstandigheden door Covid-19, is samen sparren over new business activiteiten ontzettend fijn en waardevol! Ik help ondernemers bij het in de markt zetten van hun producten of diensten in zowel binnen als buitenland. Ik coach ondernemers in een flexibele mindset, ook wel ‘omdenken’. Wizzymaps heeft dat in deze veranderende tijd zeker gedaan. Hun missie is hetzelfde gebleven ‘verbinden en ontzorgen’ echter ze hebben hun business propositie aangepast naar de omstandigheden. Super!’

Kostenloze coaching

Wil je ook een flexibelere internationale mindset en leren omdenken dan biedt de RVO kosteloos vouchers aan voor bedrijven tot 5 jaar oud of die niet meer dan 25 % exporteren om van deze dienst gebruik te maken. Jochem van Createness is geaccrediteerd om dit aan te vragen en assisteert graag bij de New Business activiteiten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.