Hoe Cooble onvindbaar talent wél bereikt

12 maart 2024 11:49

Hoe Cooble onvindbaar talent wél bereikt

Cooble, gespecialiseerd is in sourcing, is tot succes gekomen dankzij ondernemerschap en een sterke nadruk op kwaliteit. Milou Verhoeks (37) en Jan-Karel Sindorff (49) hebben het bedrijf in 2017 opgericht en zijn van totale vreemden geëvolueerd tot succesvolle zakenpartners, met een team van bijna 50 medewerkers. Hun voornaamste doel is om andere bedrijven in de recruitmentsector te inspireren met hun focus op hoogwaardige sourcing.

Milou deed tijdens haar studies ­ rechten en criminologie ­ mee aan een missverkiezing waar zij Nederland mocht vertegenwoordigen. Dat vond ze zo leuk dat ze besloot haar eigen missverkiezing te beginnen. Verhoeks: “Ik wilde altijd al ondernemen, maar ik wist niet goed wat. Het was logisch geweest als ik mijn eigen advocatenkantoor begon, maar ik vond de missverkiezing te leuk. Ik heb tijdens mijn studies de verkiezing opgezet. Deze werd steeds groter, omdat ik toch ieder jaar de ambitie had om uit te breiden.”

Na drie jaar ging Verhoeks, naast haar eigen onderneming, op zoek naar een parttime baan. Via Brunel kon ze aan de slag als jurist bij de vakbond. Al snel zagen ze ook daar haar ondernemende karakter en vroegen of ze niet de recruitment in wilde. Ze werkte een tijdje in Eindhoven als accountmanager waar ze technici voor bedrijven als ASML en Philips detacheerde. Vier jaar later ging Verhoeks aan de slag bij ASML waar ze voor het eerst in aanraking kwam met sourcing.

Verhoeks: “Het idee was dat ik zou starten als recruiter, maar op de dag dat ik begon vroegen ze of ik een sourcing-afdeling op wilde zetten. In Nederland had toen nog geen enkel bedrijf zo’n afdeling. Ik ben toen driekwart jaar bezig geweest met ontdekken. Ik heb veel contact gehad met strategy consultants uit de US, omdat ze daar al veel verder waren. We hebben toen een systeem ontworpen en een strategie bedacht: het sourcing kwadrant. Daar teer ik nu nog steeds op. Het kwadrant bestaat uit twee assen. Je stelt de vragen: zijn functies binnen de organisatie kritisch? En is het schaars? De functie komt in een van de vier kwadranten uit en op basis daarvan bepaal je of je moet sourcen, en wat voor strategie daarbij past.”

Geboren recruiter

Ook Sindorff bleek een rasechte ondernemer. Na het atheneum was het volgens veel mensen tijd om te studeren, maar Jan-Karel dacht daar zelf anders over. Zo kwam hij na diverse bijbaantjes terecht bij een uitzendbureau en rolde hij het HR- en recruitmentvak in. Dat bleek hem perfect te passen.

Sindorff: “Ik vond daar echt mijn plek en ben toen wel in de avonduren nog gaan studeren. Van een opleiding HR-management, tot een verkort MBA-programma en later ook een opleiding tot coach. Ik koos uiteindelijk heel bewust voor een recruitmentfunctie. Ik vond het altijd al fascinerend waarom mensen voor elkaar kiezen. Via een bekende kwam ik in contact met Vanderlande. Daar kreeg ik de kans om recruitment vanaf de basis op te bouwen. Dat was in de fase dat recruitment nog een redelijk nieuw beroep was. Vanuit daar heb ik toen in de rol van manager de groei van het vak meegemaakt. Uiteindelijk maakte ik de overstap naar Ziggo. Ook bij Ziggo kreeg ik de kans om vanaf de basis te bouwen. Uiteindelijk heb ik daar voor het eerst de instroom van vast en tijdelijk personeel samengevoegd. Na een leerzame tijd bij Ziggo besloot ik uiteindelijk om als zzp’er aan de slag te gaan. Mijn eerste opdracht was bij ASML en van daaruit werd het steeds meer.”

Cooble

ASML was de plek waar Verhoeks en Sindorff elkaar ontmoetten. Verhoeks: “Jan-Karel was zo’n man die wel eens over de afdeling liep, maar ik wist verder niet hoe of wat. Toen kwam hij een keer bij mijn bureau en zei: Milou ik moet op een netwerkevent wat vertellen over sourcing en daar komen vijftien grote Nederlandse corporates. Ik weet daar natuurlijk wel wat van, maar eigenlijk ben jij de expert. Wil je mee?” Haar antwoord was ‘ja’. Samen deden ze hun verhaal over de opzet van de sourcing-afdeling bij ASML. Ze merkten dat mensen geboeid luisterden en achteraf vroegen of zij dat ook niet binnen hun bedrijf konden realiseren. Terug in de auto ontstond bij beiden het idee om hier een bedrijf in te beginnen.

Sindorff: “Wij kenden elkaar dus helemaal niet goed, maar voor we het wisten zaten we bij de KvK en hadden we een bedrijf samen.” Hoe dat goed is gegaan? Blind vertrouwen dat in de afgelopen jaren nooit is geschaad, vertelt Sindorff: “We vullen elkaar heel goed aan. We hebben van nature andere interesses in dit vak, en ook een andere achtergrond. Milou vindt het hele sourcing-vak en het volgen van alle trends en ontwikkelingen heel leuk, en daar is ze ook goed in. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe het recruitmentvak zich ontwikkelt, waar bedrijven zich mee bezig houden, en wat dat betekent voor onze positie. We zijn beiden heel gelukkig in onze rol.”

Plasticsoep? Nee!

Wat Cooble doet, is het leveren van een blijvende oplossing. Ze zijn de ogen en oren in de arbeidsmarkt en verbinden talent aan een organisatie. Daarbij gaat het niet om het vinden en verleiden van zoveel mogelijk talent, maar om kwalitatieve sourcing. En dat gaat best ver.

Verhoeks: “Bedrijven stellen ons vaak de vraag: hoeveel mensen benaderen jullie per dag? Mijn antwoord is dan bijvoorbeeld vijftig. Dat vinden bedrijven heel weinig. Maar wij doen ongeveer tien minuten over het schrijven van een persoonlijk bericht. Dan kom je niet verder dan vijf à zes berichten per uur. We zetten ons daarmee af tegen de recruitment massa-aanpak. Ik vergelijk de recruitmentmarkt ook wel met vissen: vissen willen ook niet in een vervuilde oceaan zwemmen. Als wij met zijn allen plastic erin blijven gooien, dan komen ze niet meer. Dus alsjeblieft, vervuil die oceaan niet. Wil je kwaliteit? Dan moet je bij ons zijn. En dat onderscheidend vermogen wordt nu, sinds de komst van tools als ChatGPT, alleen maar groter.”

Tekst Frédeérique Blaauw

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.