Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM)

2 april 2020 09:51

Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM)

Maar liefst 560.000 bezoekers bezochten in 2019 het Nederlands Openluchtmuseum. Daarmee sloot het museum het op één na meest succesvolle jaar in haar bestaan af. Achterover leunen is er niet bij: het museum investeert continu in activiteiten en faciliteiten om zakelijke en privébezoekers een onvergetelijke beleving te bieden.

Paul van Zeist is als afdelingshoofd Hospitality & Sales onder andere verantwoordelijk voor de Sales & Events in het Openluchtmuseum. “Samen met mijn team werk ik aan alle activiteiten die in groepsverband plaatsvinden. In 2019 hadden wij 2500 evenementen variërend van een schoolreis tot een Bedrijfsfamiliedag tot zakelijke bijeenkomsten en seminars. De omzet die we er mee draaien, vloeit terug naar de exploitatie en in investeringen in de ontwikkelingen van historische gebouwen in het museumpark. Vorig jaar hebben we onze nieuwe eventlocatie Loods Goes geopend, het biedt plaats aan meer dan 400 mensen personen. Loods Goes heeft nog beter gepresteerd dan wij hadden verwacht. Al met al was het een heel goed jaar.”

Verlevendiging geschiedenis

“Wij zijn geen museum in de zin van 4 muren met een dak erop met een paar mooie kunststukken. Er zijn elders in het land ook openluchtmusea, maar die zijn anders ingericht en kleiner van opzet. Wij zijn met onze 44 hectare de grootste. De combinatie van 44 hectare museumpark, 101 authentieke gebouwen, de Canon van Nederland, stand alone presentaties en de medewerkers die de geschiedenis verlevendigen maken het Nederlands Openluchtmuseum tot een uniek museum. Bovendien, en dat is voor veel mensen onbekend, is onze totale oppervlakte aangemerkt als botanische tuin. Reden genoeg om het Openluchtmuseum snel te bezoeken.”

Activiteiten

“We gaan met de tijd mee en ontwikkelen voortdurend nieuwe activiteiten voor zowel het publiek als het bedrijfsleven. Daarnaast zijn wij momenteel bezig met de uitwerking van onze plannen om onze Kasteelboerderij om te bouwen tot een eventlocatie voor bijeenkomsten in de privésfeer zoals bruiloften. Binnen het museum werken we met thema’s. Vorig jaar was dat het thema ‘Gruwelijk Lekker’, dit jaar wordt het thema ‘Ontmoet mij’. De thema’s zijn een kapstok waar wij uiteenlopende activiteiten omheen organiseren zoals lezingen, wandelingen en verdiepingen van objecten uit onze collectie. Wij hebben bijvoorbeeld een hele oude aansteker. Hoeveel ontmoetingen zullen er plaats hebben gehad na de vraag ‘Heb je een vuurtje voor mij’?

Vitesse

“Dit seizoen zijn wij samen met Burgers’Zoo de trotse hoofdsponsor van Vitesse. Als museum hebben wij een maatschappelijke functie en een sociale rol. De contacten met de Arnhemse voetbalclub is ons goed bevallen. We hebben ook samenwerking gezocht en gevonden met collega- ondernemingen zoals Burgers’ Zoo en Nationaal Sportcentrum Papendal. We hebben ons gezamenlijk gepresenteerd op beurzen en onderzoeken nu hoe wij ook andere activiteiten in gezamenlijkheid kunnen ondernemen. Dat doen wij niet alleen om onszelf, maar ook om de regio sterker te maken.”

Tien (!)horecalocaties

Nikele Hubers is hoofd Horeca, Brouwerij en productie Bakkerij bij het Nederlands Openluchtmuseum. “In het museum zijn tien onderling zeer uiteenlopende horecalocaties waarvan er 2 bestemd zijn voor onze zakelijke gasten. Ons horeca-aanbod bestaat onder andere uit Herberg De Hanekamp, het Canon café, de Poffertjeskraam en het Jordanese café Tante Stien, compleet met Amsterdamse levensliederen. Daarnaast hebben wij een aantal retailpunten waaronder de museumwinkel die grenst aan de hoofdingang. Bezoekers vinden er interessante boeken, ambachtsproducten uit ons museum, lekkere streekproducten en typisch Hollandse waren. Onze gasten kunnen hier een stuk beleving in concrete vorm mee naar huis nemen, voor zichzelf als souvenir of als cadeau voor een ander.”

Bierbrouwerij

“In onze bierbrouwerij brouwen wij sinds ruim 12,5 jaar ons eigen bier. In het proeflokaal is er de gelegenheid om een glas te proeven en alles te ontdekken over het verhaal van onze bieren, de geur en grondstoffen. Onze Brouwmeester Geerart is heel erg bevlogen. De restproducten van het bier, de bierborstel, gebruiken we weer bij onze bakkerij. Onze poffertjeskraam is al sinds de oprichting een doorslaand succes: er wordt op authentieke manier gebakken. Dat geldt ook voor onze bakkerij waar in onze authentieke takkenbosoven ouderwets lekkere broden en broodsnacks worden geproduceerd.”

Gastvrijheid

“Zowel binnen onze horecalocaties als in de retailpunten haken wij creatief in op de jaarthema’s. Zo organiseerden wij vorig jaar vanuit het Thema ‘Gruwelijk Lekker’ wijnspijswandelingen en zijn er diverse proeverijen georganiseerd. Ons doel is de bezoekers – zakelijk of privé – een onvergetelijke beleving te bezorgen. Dat doen wij met zijn allen. Hoe? Iedereen is zich bewust van het feit dat onze bezoekers altijd op nummer 1 staan, dat is een collectief verankerde gedachte en uitgangspunt van ons handelen. Het gastvrijheidbeleid sijpelt door al onze diensten heen en komt terug in elke schakel. Het is als het ware een olievlek. Wij kijken bij sollicitatieprocedures dan ook vooral naar hoe enthousiast een kandidaat is. Uiteraard moet je het een en ander kunnen, maar plezier hebben in het anderen naar de zin maken is een absolute vereiste. Gastvrijheid is oprechte aandacht geven aan de bezoekers, proactief zijn en een open en actieve houding aannemen. Dat doen wij en dat werpt zijn vruchten af in de alsmaar stijgende bezoekersaantallen waar wij gepast trost op zijn.”

IJssalon

“Bij de voormalige cafetaria kunnen bezoekers overdekt picknicken. Er zijn diverse ontwikkelingen gaande zoals de realisatie van Venezia, de 1e Italiaanse ijssalon in Nederland aan de Oude Gracht in Utrecht. Het is vanwege het Coronavirus allemaal even onzeker wat er precies en wanneer gaat gebeuren, maar de plannen zijn er. Hetzelfde geldt voor de herbouw van de Kasteelboerderij. De verbouwing zit in de planfase, we hopen het volgend jaar te realiseren.”

Samenwerking

“We kiezen bewust voor samenwerking met lokale partijen. Sligro, Peeze en Arma Verhuur zijn al jarenlang onze partners. Dat heeft een efficiencyvoordeel en een maatschappelijk belang. Zij denken met ons mee, zowel voor als achter de schermen. Zo willen we regelmatig ook andere menu’s presenteren. Om dat goed in te vullen spreken we onze creativiteit aan en zoeken we de samenwerking met onze partners op. Zoals Paul ook zei: in samenwerking worden we allemaal alleen maar sterker.”

Het Nederlands Openluchtmuseum

Hoeferlaan 4, 6816 SG Arnhem

Telefoon 026 – 357 61 23

www.openluchtmuseum.nl


In de collectie van het Openluchtmuseum bevinden zich ongeveer 153.000 voorwerpen waaronder boerenwagens, woningtextiel, streekdracht en speelgoed. De Canon van Nederland trakteert bezoekers op een indrukwekkende, interactieve presentatie, bestaande uit 50 Canonvensters uit de Nederlandse geschiedenis. Terugkerend event is de jaarlijkse aanleg van schaatsbaan/ijsglijbaan voor het plein met de Zaanse huizen.

Tekst: Mathilde Lentjes // Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.