Het idee en het succes achter een onderdeel van ‘s werelds grootste online bootverhuur platform

26 augustus 2022 10:22

Het idee en het succes achter een onderdeel van ‘s werelds grootste online bootverhuur platform

Bootverhuur en toerisme gaan tegenwoordig hand in hand. Als je een vakantie boekt op een bestemming aan de kust of in de buurt van een van de grotere Europese meren is het bijna gebruikelijk dat je een boot huurt in de buurt van de plaats van bestemming om de vakantie-ervaring uit te breiden op het water. Vele bedrijven hebben het voorbeeld van bedrijven als Airbnb gevolgd in de nautische sector waardoor het huren van een boot net zo vanzelfsprekend is als het huren van een vakantiehuisje.

Het online bootverhuur platform Nautal is opgericht in 2013 en maakt sinds 2020 deel uit van de Click&Boat groep. Hiervoor was het al uitgegroeid tot het meest toonaangevende bootverhuur platform van Spanje. Tegenwoordig opereert Nautal onder dezelfde filosofie als waaraan het moederbedrijf ten grondslag ligt. Het moederbedrijf is ontstaan vanuit het idee dat booteigenaren hun boot doorgaans slechts tien dagen per jaar gebruiken. Als je bijkomende kosten van het in het bezit hebben van een boot in acht neemt, is het hebben van een boot geen goede investering. Dit is waar een online bootverhuur platform zoals Nautal een oplossing voor biedt. Het platform geeft booteigenaren de mogelijkheid om gemakkelijk en veilig hun boot aan te bieden ter verhuur om op deze manier iets bij te verdienen. Gebruikers kunnen via de websites van elk van de merken in contact komen met verhuurders over de hele wereld en via deze weg een boot huren op de gewenste bestemming.

Door de overname van Nautal en eveneens van het Franse Ocean Evasion en het Duitse Scansail is de Click&Boat groep uitgegroeid tot de grootste speler op het gebied van online bootverhuur. Door verdere partnerschappen met Permira en Boats Group heeft de Click&Boat groep zich versterkt met een netwerk aan kennis en nieuwe potentiële klanten over de hele wereld.    

Het gehele platform maakt deel uit van de deeleconomie. In tegenstelling tot het traditionele model waar producten moeten worden gekocht door de consument om te kunnen worden gebruikt, draait de deeleconomie om het delen van producten en diensten tussen consumenten. Je hoeft dus niet per definitie iets in het bezit hebben om er gebruik van te kunnen maken. Het concept vereist samenwerking tussen drie partijen. De partijen waartussen deze samenwerking zich voordoet zijn de eigenaar/aanbieder van een product/service, de gebruiker, en een platform dat dient als tussenpersoon in de communicatie tussen de overige twee partijen. In het model gaat niet alleen de communicatie via de tussenpersoon, maar de tussenpersoon zorgt er ook voor dat bij de betaling alles eerlijk verloopt. De deeleconomie biedt een viertal voordelen met zich mee voor de betrokken partijen en de economie als geheel: eigenaren halen extra inkomsten uit bezittingen die zijn niet tot nauwelijks gebruiken, alle betrokken partijen gaan er financieel op vooruit, normaliter niet toegankelijke goederen worden ineens toegankelijk voor velen, en tenslotte zijn er met de deeleconomie mogelijkheden ontstaan voor nieuwe start-ups in verschillende sectoren. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.