‘Flexibel inspringen op wensen ondernemers’

15 oktober 2020 11:51

‘Flexibel inspringen op wensen ondernemers’

Vorig jaar verzorgde ROC Friese Poort opleidingen, cursussen en trainingen voor circa 6.000 volwassenen boven de 21 jaar. In diverse branches, kort- en langdurig, op één van de vele locaties of bij de opdrachtgever op locatie. Dit geeft aan dat ROC Friese Poort flexibel inspeelt op opleidingsvragen uit de markt. “Dat past in onze gezamenlijke opgave van duurzame inzetbaarheid van medewerkers en een leven lang ontwikkelen. Daarin willen wij een vooraanstaande rol spelen”, zegt Saskia Visser, directeur Bedrijfsopleidingen bij ROC Friese Poort.

Die flexibiliteit is nodig ook, zeker in tijden waarin ondernemers voor belangrijke keuzes staan. Visser:” We maken het bijvoorbeeld bij kleinere MKB-bedrijven mee dat men medewerkers eigenlijk niet kan missen, omdat de orderportefeuille vol zit. Ondanks dat het besef er wel is dat medewerkers verder moeten worden opgeleid, ROC Friese Poort biedt dan flexibele mogelijkheden en adviseert hierbij tegelijkertijd over mogelijke subsidies.”

Planning

In de sector zorg en welzijn speelt dat veel minder, daar bepalen wettelijke regelingen dat medewerkers regelmatig bijscholing volgen. “En ook daar knelt het natuurlijk wel eens in de planning”, weet Visser. “Als onderwijsinstelling proberen wij daar zo goed mogelijk op in te spelen. Door bijvoorbeeld avondcursussen, onderwijs op locatie of deels online en we hebben ook regelmatig groepen op zaterdagochtend.”

“Daarnaast houden we bij elke cursus of opleiding zoveel mogelijk rekening met de ervaring van de cursisten. Je hoeft mensen van 40 à 50 jaar niet opnieuw te laten beginnen. Daarmee voorkomen we dat mensen langer op school zitten dan nodig is. Kortom, we stellen ons heel flexibel op, want dat is waar onze opdrachtgevers naar op zoek zijn.”

Werk verandert

Er wacht onderwijsinstellingen, bedrijfsleven en andere organisaties een grote opgave om aan de eisen van de toekomst te voldoen. “Werk verandert continu en daar moet je op inspelen”, zegt Visser. “Echter, de waan van alledag staat dat nog wel eens in de weg. Wij gaan het gesprek met werkgevers graag aan en zoeken zoveel mogelijk gezamenlijk naar oplossingen.”

ROC Friese Poort heeft haar positie als opleidingsinstituut de laatste 20 jaar steeds groter zien worden, met name binnen volwassenenonderwijs. Desondanks verbaast het Visser dat ROC Friese Poort niet door alle marktpartijen als mogelijke partner wordt gezien om cursussen en opleidingen voor volwassenen onder te brengen. “Dat heeft wellicht met onze historie te maken. We hebben hier alles onder één dak. We kunnen voor jong en oud, op elk niveau, in de meest uiteenlopende branches, onderwijs verzorgen.”

Positief

Of ROC Friese Poort dit jaar opnieuw zoveel volwassenen binnen de poort krijgt, is afwachten. “Corona gooit wat dat betreft roet in het eten. Veel ondernemers hebben momenteel andere zorgen en maken een pas op de plaats. Bovendien konden we in het voorjaar een tijdlang geen praktijkopleidingen verzorgen. Ik vind het positief dat bedrijven in de horeca, die momenteel behoorlijke klappen krijgt, er momenteel bewust voor kiezen om mensen juist in deze tijd bij te scholen.”

De grootste uitdaging op dit moment is het vinden van voldoende stageplaatsen. “Werkgevers hebben daar vanwege corona even geen ruimte voor, maar het is zo belangrijk dat de arbeidskrachten van de toekomst wel de kans krijgen om hun opleiding goed af te ronden. Daarom doe ik nogmaals een beroep op werkgevers om daar waar mogelijk stageplaatsen beschikbaar te stellen. Het is geen gemakkelijke tijd, dat klopt. Maar, buiten kijf staat dat de behoefte aan gekwalificeerde werknemers en marktgerelateerde praktijkopleidingen onverminderd verder zal groeien. Een leven lang ontwikkelen staat immers nooit stil.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.