Facilitaire werkzaamheden, zelf doen of uitbesteden?

19 september 2023 14:56

Facilitaire werkzaamheden, zelf doen of uitbesteden?

Grote organisaties hebben vaak een eigen facilitaire afdeling, Maar kleinere bedrijven hebben niet de mogelijkheid om een aparte afdeling in te richten of facilitaire manager daarvoor aan te stellen. Dan wordt vaak gekozen om de facilitaire werkzaamheden door de werknemers zelf te laten uitvoeren. Maar omdat deze werkzaamheden vaak niet onder de formele taken vallen en daardoor niet altijd even goed worden uitgevoerd, is het de vraag of dit gewenst is.

Wie regelt de inkoop van kantoorartikelen en de koffie?

Bij MKB bedrijven nemen de medewerkers dus vaak extra taken op, omdat daar geen vaste medewerkers voor zijn. Zo kan de secretaresse of administratief medewerker ook zorgen voor de inkoop van bijvoorbeeld kantoorartikelen en de catering (koffie, thee, enzovoort). De bestelling wordt eens in de zoveel tijd doorgemaild en alles wordt keurig op de zaak afgeleverd. Diezelfde medewerker zorgt ook vaak voor de hospitality. Bij MKB-ondernemingen is dit beperkt tot het vriendelijk ontvangen van de bezoeker met een kopje koffie.

Verwaarloosde koffiemachine

Sommige zaken kunnen best door het eigen personeel worden gedaan. Maar je zult je ook moeten afvragen of bepaalde werkzaamheden toch beter door specialisten uitgevoerd kunnen worden, zoals het onderhoud van de koffiemachine op kantoor. Natuurlijk zijn daar dan extra kosten aan verbonden, maar je weet in ieder geval zeker dat het goed gedaan wordt. En als het niet goed gebeurt, dan kun je daarover een klacht indienen bij het desbetreffende bedrijf. Het is natuurlijk wel een beetje lastig om te klagen over je secretaresse dat ze de koffiemachine verwaarloost, terwijl dat niet onder de kerntaken behoort.

Goed onderhoud van belang

Mieren die uit de koffiemachine lopen, melk in de automaat die ranzig is, extra vaak storingen aan de automaat…. zomaar een aantal ongemakken die regelmatig voorkomen. Dat wil je toch écht niet. Het is niet goed voor je zakenrelatie als jij die een kopje koffie aanbiedt uit diezelfde automaat. Bovendien wil je tevreden medewerkers die kunnen genieten van lekkere koffie op het werk. Dit kun je dus voorkomen door dit onderhoud uit te besteden aan een deskundige. Hoe fijn is het als je regelmatig iemand op de zaak krijgt die dat voor jou uit handen neemt? Een facilitair medewerker of operator die de leidingen doorspoelt, onderdelen reinigt, kleine storingen voorkomt en de voorraad beheert. Want regelmatig onderhoud van de koffieautomaat zorgt voor de beste kwaliteit koffie én een langere levensduur. En zo heeft jouw medewerker weer meer tijd voor zaken waarvoor ze echt is aangenomen. Interessant? Maak kennis met de service van Meneer van Duijnen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.