Energiebedrijven kunnen vooral klanten winnen op basis financiële voordelen
13 oktober 2021 09:56
Twee derde Nederlanders wisselt alleen vanwege prijs van energieleverancier
Maar liefst 68 procent van de Nederlanders verandert alleen van energieleverancier als die goedkoper is dan hun huidige aanbieder. Dit blijkt uit onderzoek van Verandervanenergie.nl onder 966 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Het lijkt erop dat energieaanbieders stevige aanbiedingen moeten doen, want bijna de helft van alle ondervraagden vindt elk jaar van energieleverancier switchen te veel gedoe.
Dertigers blijken het meest prijsgevoelig: ruim acht op de tien van hen wisselen alleen van energieleverancier als zij hier financieel voordeel uit halen. “Als je geld wilt besparen op je energierekening is regelmatig veranderen van energieleverancier de makkelijkste en snelste manier”, zegt Ibrahim Agdere van Verandervanenergie.nl. “Ik kan me voorstellen dat veel mensen hier niet altijd zin in hebben. Gelukkig zijn er genoeg tools die je hierbij kunnen helpen, zoals applicaties die je gas- en energieverbruik overzichtelijk in kaart brengen. Als je er even goed voor gaat zitten, bespaar je zo honderden euro’s per jaar.”
Nauwelijks onderscheid
Verder blijkt uit het onderzoek dat energieaanbieders zich nog beter kunnen onderscheiden van elkaar, want 36 procent van de respondenten gelooft niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen de spelers op de energiemarkt. Mogelijk pleiten ruim vier op de tien Nederlanders er daarom voor dat (regionale) overheidsbedrijven – net als bij water – energie moeten leveren. Agdere: “Op het eerste gezicht lijken veel energieleveranciers inderdaad op elkaar. Maar als je verder kijkt, zul je zien dat de verschillen vooral zitten in prijs, service en klanttevredenheid, en duurzaamheid. Uiteindelijk bepaalt de consument zelf welk aspect hij het belangrijkst vindt, al verraadt dit onderzoek al een beetje waar de focus van de meeste Nederlanders ligt.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.