Elektrische laadpassen 100% gecontroleerd

19 maart 2024 13:07

Elektrische laadpassen 100% gecontroleerd

Foto’s: Ernest OjehUnsplash

Stel je voor. Je rijdt in een Tesla Model Y, maar je hebt de afgelopen tijd niet zo heel veel zakelijke kilometers gemaakt. Sta je toch raar te kijken als er opeens een torenhoge maandafrekening van de laadpas in je mailbox verschijnt. Na wat telefoontjes blijkt dat jouw laadpas per ongeluk gekoppeld is aan een andere klant en andersom. Technisch foutje. Bedankt. Gelukkig doen makers van laadpassen er alles aan om dit soort fouten te voorkomen. We nemen een kijkje bij het Groningse DCP, dat hiervoor 100%-controles inzet.

Groeiende vraag naar laadpassen

Eigenaar Lars Kiewiet vertelt: “De markt voor elektrische auto’s groeit. En daarmee de vraag naar passen voor laadpalen ook. Dat merken wij in onze passendrukkerij ook. We produceren en verzenden de laadpassen van de meeste aanbieders in Nederland.” Reden waarom zijn drukkerij populair is bij aanbieders van laadpassen is de 100% controle die ze uitvoeren. “Dat is niet zomaar een leuke bijkomstigheid voor de aanbieders, maar een strenge eis. Handmatige controle is geen optie.”

100% controle

Om aan die strenge eisen te voldoen, gebruikt DCP een speciale machine in het productieproces van de laadpassen. Nadat de passen bedrukt en geprogrammeerd zijn, gaan ze in een doosje de machine in. Daar worden ze stuk voor stuk, maar bliksemsnel, doorgevoerd. De machine leest de geprogrammeerde chips uit en registreert tegelijkertijd het nummer dat op de pas geprint is, met een ingebouwde camera. De besturingssoftware zorgt ervoor dat het unieke chip ID-nummer én het geprinte nummer worden opgezocht in de database die bij de order hoort. Als ze daarin inderdaad aan elkaar gekoppeld zijn, wordt de pas goedgekeurd en verzameld in een doos voor verdere verwerking.

Maar gaat er iets mis, bijvoorbeeld omdat een 3 gelezen wordt als een 8, dan wordt de pas door de machine uitgeworpen. De pas wordt dan opnieuw gemaakt en gecontroleerd. Wanneer alle passen uiteindelijk zijn goedgekeurd, worden ze klaargemaakt voor verzending. Niet veel later valt de laadpas op de deurmat bij de gebruikers en kan jij als ondernemer bijvoorbeeld op pad met je nieuwe laadpas.

Kwaliteit blijft ook mensenwerk

Toch is deze machine voor 100%-controle maar één voorbeeld van hoe DCP de kwaliteit van zijn bedrijfsprocessen bewaakt. Lars: “Dat klopt. Onze mensen zijn evengoed een onmisbare schakel. Alle collega’s zijn ervan doordrongen dat kwaliteit voorop staat. We gaan voor een 10, altijd. Voordat onze operator de laadpassen gaat programmeren en bedrukken, controleert een collega-operator bijvoorbeeld eerst of alles goed is ingesteld. Geeft die groen licht, dan kan de operator aan de slag. Gaat er ergens in het proces toch iets fout, dan registreren we dat. Zo voorkomen we dat dezelfde fouten telkens opnieuw gemaakt worden en verbeteren we onze bedrijfsprocessen.

DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Telefoon  050 579 00 84
E-mail info@dcp.nl
www.dcp.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.