Eigen webshop beginnen: enkele tips rondom verzending

3 augustus 2022 09:39

Eigen webshop beginnen: enkele tips rondom verzending

De economie verschuift steeds meer naar de online wereld. Corona heeft dat proces nog eens extra versneld. Steeds meer winkelpanden staan leeg omdat we vooral online winkelen. Vraag naar producten is er onverminderd, dus het is helemaal geen gekke gedachte om in deze tijd een eigen webshop te beginnen. Daar komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken. Daarom geven we enkele tips rondom de verzending van producten.

Geen verzendkosten

Voor klanten is het natuurlijk het meest aantrekkelijk als ze geen verzendkosten hoeven te betalen, zodat de prijs van het product ook het eindbedrag is. Maar als verkoper maak jij wel degelijk kosten voor de verzending. De goedkoopste manier van verzending, is brievenbuspost. Daar kun je je assortiment op samenstellen, zodat je zo veel mogelijk producten verkoopt die via de brievenbuspost verstuurd kunnen worden in brievenbusdozen of bubbeltjesenveloppen. Des te minder verzendkosten hoef je door te berekenen in de prijs van je producten, en des te interessanter jouw prijzen dus worden voor de klant.

Pakketpost

Enkel werken met producten die door de brievenbus passen, werkt natuurlijk erg beperkend voor het assortiment wat je kunt aanbieden. Bij producten waarop je een relatief hoge marge kunt maken, loont het wél om met pakketjes te werken die niet door de brievenbus kunnen. Bij een hoge marge doen de verzendkosten immers minder ‘pijn’. Het nadeel van veel producten verkopen die in een doos verzonden moet worden, is dat de dozen veel plek in jouw opslag kunnen innemen. Om dat tot een minimum te beperken, kun je het best werken met handige en stevige vouwdozen.

Fraude en diefstal voorkomen

Helaas zijn er genoeg mensen die misbruik proberen te maken bij het feit dat verkopers weinig zicht hebben op het verzend- en bezorgproces van bestellingen. Zo gauw de verzending overgedragen is aan de bezorgdienst, ben je als verkoper immers daaraan overgeleverd. Het is voor een klant relatief gemakkelijk om te beweren dat een verzending nooit aangekomen is, zelfs als er wel een track-and-trace-code gewerkt wordt. Om te voorkomen dat je hierdoor financiële schade oploopt, is het – zeker bij dure producten – verstandig om je verzendingen aangetekend te versturen. De ontvanger moet dan tekenen voor ontvangst.

Het is onvermijdelijk dat je ‘onderweg’ te maken krijgt met retourzendingen of producten die niet aangekomen zouden zijn. Dat zijn zaken die je helaas moet incalculeren, want ze horen bij de risico’s van de webshopondernemer. Laat je er niet door uit het veld slaan, maar leer ervan en zet door, want er valt genoeg te verdienen online!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.