Efficiëntie, automatisering en integratie worden kritische succesfactoren

16 maart 2023 13:27

Efficiëntie, automatisering en integratie worden kritische succesfactoren

Nu de economie onder toenemende druk staat, zoeken organisaties in elke markt naar mogelijke efficiëntieverbeteringen, waardoor ze dit jaar kunnen blijven groeien. Een uitdagende economie is echter tevens te tackelen met digitale transformatie. Bedrijven die nu extra inzetten op innoveren, worden dit jaar sterker en flexibeler en zijn klaar om te versnellen als dat nodig is. Omdat digitale transformatie ingrijpend is, moeten bedrijven meer gaan vertrouwen op hun transformatiepartners. Die grotere afhankelijkheid betekent voor de partners dat zij oplossingen en diensten moeten leveren waarmee de klanten hun activiteiten en alle processen aantoonbaar kunnen optimaliseren. Maar ook sneller en tegen lagere kosten transformaties realiseren, terwijl ze zelf winstgevend blijven. In mijn visie worden vooral efficiëntie, automatisering en integratie dit jaar kritische succesfactoren.

Partners gaan klanten helpen efficiënter te groeien

Organisaties moeten blijven transformeren en groeien, zodat ze concurrenten kunnen bijhouden en voldoen aan de veranderende behoeften van hun klanten. Het is echter onwaarschijnlijk dat er dit jaar extra budget is om meer personeel aan te nemen, of zwaar te investeren in nieuwe oplossingen. Een ander scenario is op zoek te gaan naar partners die kunnen helpen bij het optimaler benutten van alle beschikbare bedrijfsmiddelen en het stroomlijnen van processen. Met als doelstelling meer waarde te kunnen halen uit eerder gedane investeringen.

Wij zien bijvoorbeeld dat een groot aantal bedrijven nog steeds miljoenen per jaar uitgeeft om de bestaande IT-infrastructuur draaiend te houden, met teams die via dashboards de systeemprestaties monitoren en data analyseren om allerlei problemen op te lossen. Dit vereist grote inspanningen en is een aanslag op het budget dat anders voor innovatie beschikbaar is. Als transformatiepartners oplossingen kunnen bieden die deze werkzaamheden efficiënter ondersteunen, kunnen hun klanten meer middelen inzetten voor taken die met een grotere waarde de groei van het bedrijf stimuleren.

Automatisering is eerste prioriteit voor digitale transformatie

Als de focus op het verhogen van de efficiëntie ligt, is automatisering noodzakelijk om organisaties in staat te stellen om te blijven innoveren. Transformatiepartners kunnen hun klanten helpen om werk uit de kernactiviteiten te halen. Twee goede voorbeelden daarvan zijn zelfherstel mogelijk te maken in complexe cloud-native apps en doorlopende optimalisatie van de multicloud-infrastructuur. Deze beide automatiseringstoepassingen helpen organisaties namelijk om meer waarde te genereren voor hun business en als gevolg daarvan onderscheidend te blijven.

Partners die complete oplossingen kunnen leveren voor automatisering, schaalvergroting, efficiëntie en betrouwbaarheid, tijdens de hele levenscyclus van softwareleveringen, kunnen de meeste waarde toevoegen. Veel bedrijven hebben nu niet genoeg capaciteit om hun bekwame ontwikkelaars en operationele teams te ontlasten met het zoeken en sourcen van alle tools die ze nodig hebben om innovaties te leveren. Daarom gaan ze vaker op zoek naar serviceproviders die partnerschappen hebben met toonaangevende ISV's en hyperscalers, en tevens de ervaring hebben om deze naadloos te integreren in hun infrastructuur. Dit kan de weg vrijmaken voor verdere automatisering en efficiëntie in de gehele supply chain van softwareleveringen.

Infrastructuurleveranciers gaan samenwerken met ISV's en hyperscalers

Naarmate de behoefte aan een efficiënte groei en continue innovatie toeneemt, gaan de traditionele aanbieders van infrastructuurservices meer interesse krijgen in het leveren van hybride oplossingen voor multicloud-omgevingen. Daarvoor zullen ze vaker gaan samenwerken met ISV's en hyperscalers, om hun bestaande portfolio eenvoudig te kunnen uitbreiden voor de veranderende behoeften van klanten in de hybride multicloud-wereld.

Digitale ecosystemen zijn sterk met elkaar verbonden, dus services die in de cloud draaien staan nooit op zich. Daarom is het belangrijk dat transformatiepartners zich ook richten op het uitbouwen van hun vermogen om diensten te integreren in multicloud- en traditionele infrastructuren. Dit stelt ze namelijk in staat om end-to-end-oplossingen te leveren waarmee zowel de applicatietransacties als gebruikerservaringen naadloos kunnen verlopen voor hun klanten.

Partners moeten eerst eigen business moderniseren

Met mogelijk beperkte middelen en toenemende druk op operationele marges, moeten partners eerst de eigen business moderniseren voordat ze transformaties voor klanten kunnen realiseren. Bedrijven zoeken partners die hen kunnen helpen innovaties te versnellen, maar zijn vanwege de economische situatie gevoeliger voor eventuele prijsstijgingen. Om gezonde marges te behouden, moeten partners daarom hun interne operaties moderniseren, om de eigen middelen optimaal te benutten. Ze moeten hun teams in staat stellen meer te doen met minder, door ze uit te rusten met oplossingen en platforms die bedrijfsprocessen stroomlijnen en handmatig werk sterk reduceren.

Om onderscheidend te blijven, zullen dienstverleners moeten oefenen wat ze prediken door dezelfde oplossingen te gebruiken waarmee ze de automatisering voor hun klanten mogelijk maken. Dit geeft transformatiepartners ook betere mogelijkheden om het dienstenaanbod uit te breiden. Ze kunnen dan tijd vrijmaken voor nieuwe manieren te vinden om toegevoegde waarde aan klanten te leveren door workflows te vereenvoudigen, of applicaties te verbeteren om efficiënter in de cloud te werken. De voordelen en geleerde lessen daarvan zijn vervolgens door te geven aan klanten, om een voorsprong in de markt te realiseren die andere partners niet kunnen bieden.

Uitdagingen of kansen?

Hoewel dit jaar de budgetten waarschijnlijk worden gekort, door een drang naar kostenbesparingen, moeten transformatiepartners dit als een kans blijven zien om strategisch belangrijker te worden. Tijdens het uitvoeren van succesvolle automatiserings- en innovatieprojecten voor klanten, moeten altijd meerdere uitdagingen worden overwonnen.

Door klanten te helpen hun diensten te optimaliseren en digitaal te transformeren, kunnen partners een waardevol en onmisbaar verlengstuk van organisaties worden. Degenen die hun expertise en ervaring in het efficiënt stimuleren van groei en innovatie in de praktijk laten zien, staan het sterkst. Als ze dan tevens hun portfolio uitbreiden met complementaire diensten die extra waarde bieden, overleven ze niet alleen 2023, maar gedijen ze de jaren erna ook goed.

Auteur: Michael Allen, VP Worldwide Partners, Dynatrace

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.