Een vertrouwenspersoon mag straks niet meer ontbreken

4 september 2023 16:04

Een vertrouwenspersoon mag straks niet meer ontbreken

Vitaal!-directeur Martine Gaasbeek: wettelijke verplichting is een goede ontwikkeling

’Bij ons komt het niet voor. We hebben nog nooit een melding gehad’. Ze kent de opmerkingen, maar directeur Martine Gaasbeek van arbodienst Vitaal! weet dat ongewenst gedrag op de werkvloer overal voor kan komen. De verplichting voor bedrijven om een vertrouwenspersoon aan te stellen vindt ze daarom een goede ontwikkeling.

Vitaal! is een jonge arbodienst die vanuit Lochem bedrijven bijstaat in de zorg voor een gezonde werkomgeving. Dan gaat het onder meer om verzuim, preventie, sociale zekerheid en duurzame inzetbaarheid.  “We werken als partners nauw samen met de ondernemer. Elkaar goed leren kennen vinden we belangrijk. Persoonlijk contact is voor ons heel normaal.”

Dichtbij staan mag je ook letterlijk opvatten. Vitaal! werkt in de regio’s Twente, Stedendriehoek en Achterhoek. “Overal waar ze het begrip noaberschap kennen, is ons werkgebied.".

Een onderdeel van het preventiebeleid dat een wettelijke plicht wordt, is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Jaarlijks krijgen een miljoen mensen op de werkvloer te maken met ongewenst gedrag zoals agressie, (seksuele) intimidatie en pesten. Het tv-programma The Voice of Holland was daarvoor bijna een soort wake-up call.

Of gedrag ongewenst is, bepaalt de ontvangende persoon, legt Gaasbeek uit. “Wat voor de één een grapje is kan bij een ander vernederend of intimiderend overkomen.” De vertrouwenspersoon doet de eerste opvang en begeleidt de medewerker. “Dat kan tot een aangifte bij de politie leiden. Maar niet altijd is het de dader die meteen wordt aangesproken, dat is afhankelijk van wat het slachtoffer wil. Soms kan coaching of een training voor het slachtoffer een betere weg zijn.”

Gaasbeek: ”Veel bedrijven hebben dat al goed geregeld maar er is ook een grote groep die daar nog mee aan de slag moet. Dat is meestal geen onwil, maar de organisatie is er niet op ingericht. Dat zie je vaak bij kleinere bedrijven, waar de ondernemer zelf ook meewerkt.”

De Eerste Kamer buigt zich binnenkort over de wetgeving die ook kleinere bedrijven verplicht een voorziening te treffen. "Dat mag zowel binnen het bedrijf maar ook extern. De vertrouwenspersoon moet wel een opleiding volgen en juridisch de juiste weg kennen.”

Als een bedrijf dit niet in eigen gelederen organiseert, mag een specialist van buiten, bijvoorbeeld een arbodienst zoals Vitaal!, worden ingeschakeld. “We bieden bedrijven een vertrouwenspersoon met de juiste opleiding, ervaring en waar nodig ook voorbeelden voor het opstellen van een beleidsplan en een gedragscode"., legt ze uit. "Dan heb je het voor jouw bedrijf goed geregeld.’’

Ze noemt voor- en nadelen van de opties om een vertrouwenspersoon extern of binnen het bedrijf aan te stellen. “Het belangrijkste is dat je het goed regelt. Het is zó jammer wanneer je er via de bedrijfsarts achter komt dat iemand ziek is als gevolg van ongewenst gedrag. Als het goed geregeld was, had je eerder signalen gekregen en was het niet zo ver gekomen.”

In korte tijd is Vitaal! gegroeid naar een organisatie van achttien mensen, waaronder drie artsen. Gaasbeek begon in januari 2020 met bouwen aan een eigen arbodienst voor de Flexfamily, de holding met een tiental bedrijven rond HR-diensten waar Vitaal! zelf ook deel van uitmaakt. ”Voor onze broertjes en zusjes”, zoals Gaasbeek het glimlachend uitdrukt. In november 2021 kon Vitaal! zich als gecertificeerde arbodienst met de nodige deskundigheid aan boord verder ontwikkelen.

“Ik wilde de markt op”, kijkt Gaasbeek terug. “We hebben nog geen actieve campagnes gevoerd, maar het sprak zich rond in ons netwerk”, zegt Gaasbeek daarover. "Een heel natuurlijke groei. We begonnen met 5 mensen en werken nu met 18 medewerkers.”

Voorwaarde voor groei is volgens haar dat de basis op orde is. Er is momenteel een schreeuwend tekort aan bedrijfsartsen, geeft ze als voorbeeld. "Als er vandaag gebeld wordt met een probleem moet je de bedrijfsarts morgen kunnen spreken. Dat vinden we belangrijk. Ik heb liever enige overcapaciteit dan dat je weken moet wachten voor je bij de bedrijfsarts terecht kunt.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.