Dringend op zoek naar personeel? Foutje!

24 augustus 2018 14:40

Dringend op zoek naar personeel? Foutje!

Heel, heel soms – en ja, dat is ironisch – is een functie dringend! Ik hoor en zie het vaak terug in mijn dagelijkse werk als HR adviseur: ‘liever gisteren dan vandaag’. U heeft waarschijnlijk zelf ook weleens te maken gehad met plotselinge onderbezetting wegens ontslag, het uitvallen van een medewerker of doordat uw bedrijf in korte tijd een snelle groei doormaakt. U heeft de neiging om de voorkeur te geven aan kandidaten die snel beschikbaar zijn. Maar gaat dit u daadwerkelijk helpen met het vinden van geschikt personeel dat past binnen uw team en organisatie?

Vaak zorgt dit voor een andere opstelling in het sollicitatiegesprek, u gaat gemakkelijker om met twijfels en wordt toegeeflijker in het beoordelen van feiten. U bent al lang blij dat er iemand voor u zit die het gewenste profiel lijkt te beantwoorden. Want wees eerlijk: uw probleem lijkt hiermee toch opgelost? Juist op dit moment dient u waakzaam te zijn.

Eigenlijk willen we voorkomen dat we dringend op zoek zijn naar nieuwe medewerkers en willen we zorgen dat dit een continue proces is waarin u de tijd kunt nemen om weloverwogen besluiten te nemen. Maar hoe pakt u dit aan?

  • Zorg voor een sterk werkgeversmerk

Wie bent u als werkgever? Is uw identiteit zichtbaar in uw communicatie? Probeer de ware identiteit van uw organisatie eens te omschrijven. Laat zien wie u écht bent als werkgever om díé mensen aan te trekken die echt passen bij uw organisatie.

  • Leer uw doelgroep kennen en weet ze te vinden

Wie is de doelgroep die past binnen uw werkgeversmerk? Waar liggen hun interesses en waar zijn ze te vinden? Hoe gaat u deze groep bereiken en welke (communicatie)kanalen zet u daarvoor in? Ga eens in gesprek met uw huidige medewerkers om achter hun drijfveren en interesses te komen, zij zijn tenslotte ook onderdeel van uw doelgroep.

  • Voorkom schijnvertoningen

Te vaak zien we in vacatureteksten of werken-bij-sites vage woorden of valse beloften. Omdat men zo graag ‘zo wil zijn’ of omdat dat is wat mensen willen horen. Door onwaarheden wordt tegenwoordig razendsnel heen geprikt. Wat maakt de organisatie ‘dynamisch’ en ‘uitdagend’ en wat betekent dit dan voor het personeel? Wat is het échte verhaal, wat gaat er schuil achter de personeelsingang?

  • Betrek uw medewerkers

Alleen met woorden komt u er niet. Leg de verbinding met de medewerkers van binnen naar buiten, laat hun beleving delen met de buitenwereld, zij zijn uiteindelijk uw bewijslast. Het is eigenlijk heel simpel, want als alles juist is wat u communiceert, dan zijn uw medewerkers automatisch uw ambassadeurs!

Bent u als werkgever ook weleens in de verleiding gekomen om snel te handelen en heeft u hierdoor misschien zelfs wel eens een verkeerde keuze gemaakt? Ik denk graag met u mee en help u met veel plezier een stap verder te zetten in het aantrekken van personeel dat bewust kiest voor uw organisatie. Neem gerust eens contact met mij of mijn collega HR adviseurs op via 0113-239400.

Auteur: Mattinja Oostdijk, HR adviseur, Schipper Personeel & Organisatie

 

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.