Drie manieren waarop HR-professionals kunnen profiteren van AI

20 december 2023 16:45

Drie manieren waarop HR-professionals kunnen profiteren van AI

Er is weinig kunstmatigs aan de kunstmatige intelligentie (AI) die momenteel in bijna alle sectoren zijn intrede doet. Dat komt omdat het nog steeds mensen zijn die AI aan het werk zetten. Voorlopig hoeven we dus nog niet bang te zijn dat de robots het overnemen. Sterker nog, we kunnen nu juist gebruik maken van AI op een manier die de mensheid ten goede komt. HR-professionals kunnen AI gebruiken om de ervaring van werknemers op de werkplek te verbeteren en HR-processen efficiënter te maken. Bovendien kan AI een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere evolutie van de rol van de CHRO: het samenwerken met de C-suite om een bedrijfsstrategie te ontwikkelen die meer inclusief en holistisch is.

Het toekomstgericht maken van de HR-functie

Volgens ‘AI IQ: Insights on Artificial Intelligence in the Enterprise’, een nieuw Workday- onderzoek onder 1.000 zakelijke beslissers uit de hele wereld, wordt AI steeds vaker ingezet voor HR-taken als: werving, het volgen van sollicitanten, en het beoordelen van vaardigheden. Bovendien gaf 65 procent van de respondenten aan dat hun bestaande AI- en machine learning (ML) toepassing de ervaring van werknemers flink verbetert. 

Hieronder bespreken we 3 manieren waarop HR-professionals nog verder kunnen profiteren van de inzet van AI:

1) Een meer holistische kijk op vaardigheden en talentmanagement

Voor HR-professionals is technologie nodig die hen ondersteunt bij hoe vaardigheden in de toekomst kunnen worden ingezet. We moeten weg van het starre idee dat werk wordt gedaan vanuit een gestructureerde functie met rollen en verantwoordelijkheden. In plaats daarvan moeten we werk gaan zien als een vloeiende verzameling van vaardigheden die worden ingezet voor het bedrijf.

Nu organisaties hun op vaardigheden gebaseerde personeelsstrategieën in versneld tempo uitrollen en opschalen, is het onmogelijk om alle vaardigheden van personeel - nu en in de toekomst - handmatig te kennen en te beheren. Het begrijpen, laat staan het matchen van vaardigheden van werknemers met bedrijfsbehoeften is eenvoudigweg niet mogelijk zonder AI- en ML-tools die helpen alle gegevens te interpreteren.

AI en ML kunnen verbanden leggen tussen verschillende vaardigheden
Daarbij komt dat AI en ML verder gaan dan alleen het inventariseren en in kaart brengen van de benodigde vaardigheden van werknemers voor verschillende projecten of rollen. In plaats daarvan helpt technologie op basis van AI en ML organisaties beter begrijpen hoe vaardigheden zich tot elkaar verhouden en hoe ze kunnen doorgroeien naar andere gerelateerde vaardigheden. Dit is een cruciaal inzicht omdat benodigde vaardigheden voortdurend veranderen. Een werknemer die bijvoorbeeld handig is met Excel kan ook vaardigheden hebben voor data-analyse, rapportage en andere taken waarvoor Excel wordt gebruikt. AI en ML kunnen helpen om de omvang van de aanwezige vaardigheden in de organisatie bloot te leggen en het inzicht te krijgen dat nodig is voor op vaardigheden gebaseerde initiatieven.

2) Het verbeteren van de werkcultuur en de betrokkenheid van werknemers

Het creëren van betrokkenheid van werknemers stond ooit alleen op de agenda van de HR-afdeling. Tegenwoordig is het ook een prioriteit van de C-suite en is het een aanjager van productiviteit en innovatie. Leidinggevenden van bedrijven willen daarom beter begrijpen hoe werknemers hun werkgever zien en hoe ze daarvan kunnen profiteren. HR-managers nemen deze inzichten op hun beurt weer mee naar de C-suite en zo kan een meer aantrekkelijke werkomgeving worden gecreëerd.

AI als voorspeller van vertrekkende werknemers
De voorspellende eigenschappen van AI helpen bedrijven ook om meer inzicht te krijgen in één van de moeilijke aspecten van werknemersbetrokkenheid: het begrijpen van welke werknemers op korte termijn zullen opstappen. HR-managers kunnen deze inzichten gebruiken om tijdig actie te ondernemen om het risico op burn-outs en hoog verloop onder medewerkers te verlagen.

Een voorbeeld van AI als voorspeller is ‘natural language processing (NLP)’, een ML-technologie die managers kan helpen het sentiment onder werknemers beter te begrijpen. Organisaties kunnen bijvoorbeeld Workday Peakon Employee Voice inzetten waarin NLP-functionaliteit is ingebouwd. Dit intelligente platform heeft een functie voor het voorspellen van uitval waarbij gebruik wordt gemaakt van AI en ML op basis van een statistisch model met miljoenen datapunten dat is getraind op vertrekgedrag.

Uiteindelijk is het daarbij echter het belangrijkst om mensen centraal te blijven stellen, zodat zij de uiteindelijke beslissers zijn en blijven. Met een mensgerichte aanpak kan AI helpen productiever te worden en beter geïnformeerd, zodat problemen opgelost kunnen worden die eerder onoplosbaar leken.

3) Terugkerende dynamische HR-taken automatiseren

De automatiserings trend waarbij steeds meer taken zonder handmatige interventie worden uitgevoerd, bestond al lang voor de coronapandemie.  Maar de ongekende disruptie die de coronapandemie veroorzaakte, verhoogde de behoefte aan digitale innovatie en leidde uiteindelijk tot een golf aan nieuwe AI-toepassingen. Dit leidde tot een evolutie van efficiëntie in HR: intelligente automatisering, waarbij data worden geanalyseerd en voorspellingen worden gedaan op basis van die gegevens. 

Dat is vooral nuttig voor HR-taken die routinematig maar dynamisch zijn, zoals inroosteren en het zorgen voor voldoende personeel. Bedrijven kunnen AI dan bijvoorbeeld gebruiken om de vraag naar personeel te koppelen aan kwalificaties, vaardigheden, beschikbaarheid, en voorkeuren. Zo kunnen roosters geoptimaliseerd worden voor zowel werknemers als het bedrijf.  Bedrijven kunnen zo de arbeidskosten beter in de hand houden en burn-outs van werknemers kunnen makkelijker worden voorkomen door betere roosters.

Zorg voor schone data

Tot slot, is een van de belangrijkste aandachtspunten voor HR-professionals bij het implementeren van AI het zorgen voor schone data. Als de datasets niet kloppen, kan dit leiden tot onnauwkeurige uitkomsten die kunnen leiden tot kostbare fouten. Hoewel AI de rol van HR dus zeker een nieuwe vorm geeft, moeten HR-managers samen met andere leidinggevenden dus de drijvende kracht zijn en blijven achter de implementatie van AI in organisaties.

Hette Mollema VP Benelux bij Workday

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.