De toekomst van ledenbeheer
18 december 2023 16:37
Ledenbeheer is altijd de spil van organisaties geweest. Dit was voor de digitalisering niet gemakkelijk bij te houden. Het ging om veel papierwerk en er ging nog weleens iets mis. Dat moest natuurlijk veel beter. Daar is dan ook de digitalisering heel belangrijk in geweest. Je kan dan bijvoorbeeld werken met software die ledenadministratie gemakkelijker en doeltreffender dan ooit maakt. Om op die manier het beste eruit te halen. Het is dan ook goed om eens naar de toekomst van ledenbeheer te kijken. Daar kan je dan als bestuurder direct je voordeel mee doen voor jouw organisatie.
Zoveel als mogelijk automatiseren
Wanneer je kijkt naar het grote probleem met ledenbeheer, dan is het vooral de grote hoeveelheid werk. Wanneer je wat minder tijd kwijt bent, dan zou dat wel heel fijn zijn. Het is daarom ook belangrijk om de automatisering van het beheer te verzorgen. Dat doe je bijvoorbeeld met ClubCollect. Wanneer je dit installeert, dan zal je heel veel taken uit handen kunnen geven. Het is daardoor veel minder tijdrovend. Waarbij je er dan ook nog eens zeker van kan zijn dat je alles op een goede manier laat uitvoeren. Dit maakt het nog een stuk gemakkelijker.
Veel meer koppelen
Een andere ontwikkeling die ledenadministratie zal veranderen, is dat veel meer gekoppeld kan worden. Dat komt bijvoorbeeld doordat je de boekhouding er ook direct onderdeel van kan maken. Wanneer je dus één entry invoert, dan wordt direct doorgevoerd in alle systemen. Door meer te koppelen weet je ook zeker dat alles altijd precies kloppend is met elkaar. Het zorgt ervoor dat de verschillende afdelingen binnen de organisatie ook dezelfde informatie hebben. Ook dat is van groot belang, want daardoor kunnen er ook geen misverstanden en verwarring ontstaan. Dit maakt de kans op fouten kleiner. Dit is wel zo gemakkelijk.
Gemakkelijker voor leden
Het is ook goed om te weten dat de toekomst van ledenadministratie niet alleen gericht is op het gemak voor jou als bestuurder. Het is ook fijn om te weten dat aan de wensen van de bestaande leden en de potentiële nieuwe aanmeldingen is gedacht. Door het voor hen ook een stuk gemakkelijker te maken, kan je de klantenbinding bevorderen. Dit is juist het voordeel van digitaal inschrijven, met behulp van een inschrijfformulier op maat. Daarmee kan je je precies aanpassen aan wat de doelgroep nodig heeft. Zo zorg je dus ook voor meer inschrijvingen. Zoals je ook gemakkelijker zaken aanpast.
Andere overeenkomsten zien
Het is ook fijn om te weten dat de software steeds slimmer wordt. Zo kan je bijvoorbeeld dingen zien die je voorheen niet zag. Denk aan informatie van verschillende leden van het gezin. Die stonden voorheen apart van elkaar opgeslagen en je kon dit niet gemakkelijk bij elkaar vinden. Dat is nu anders, want alles is heel simpel te koppelen. Waarbij dan ook nog eens rekening wordt gehouden met wat wel en niet kan volgens de wet op de privacy. Dat maakt het dus ook gemakkelijker, zonder dat het juist weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.