De meerwaarde van Design Thinking voor ondernemers
3 februari 2021 10:09
Iedere onderneming moet ergens goed in zijn om bestaansrecht te hebben. Bij de bakker kun je brood kopen en bij de garage je auto laten maken. Maar om er als bakker of garage uit te springen ten opzichte van concurrenten zul je je moeten onderscheiden. Goede ondernemers zijn niet alleen goed in het ontwikkelen van een uitmuntende dienstverlening, maar zijn tevens ontwikkelaars van onderscheidend vermogen. Design Thinking is een werkwijze waarmee je als ondernemer voor complexe vraagstukken innovatieve oplossingen kunt ontwikkelen en testen bij klanten. In dit blog leer je wat Design Thinking is en hoe je het kunt toepassen.
Wat is Design Thinking?
Met Design Thinking kun je redenerend vanuit de leefwereld van gebruikers komen tot nieuwe ideeën. Het gaat bij Design Thinking altijd om nieuwe ideeën en het wordt daarom steevast onder de bekendste innovatiemethoden geschaard. Daarnaast biedt het gedachtegoed handvatten om nieuwe ideeën op een laagdrempelige wijze te toetsen zodat snel feedback kan worden vergaard. We zullen nu kort de fases van het proces toelichten:
- De empathize fase: Design Thinking start met een fase waarin empathie voor alle betrokkenen centraal staat. Hiermee wordt bedoeld dat je je écht gaat verdiepen en inleven in de leefwereld van de mensen die in aanraking komen met het complexe vraagstuk waarvoor je innovatieve oplossingen wilt ontwikkelen. Dompel je helemaal onder d.m.v. diepteinterviews, meelopen, observeren, surveys, of andere zaken die er op gericht zijn informatie te verzamelen.
- De define fase: al het onderzoek uit de eerste fase geeft je een goed beeld van het vraagstuk. In de define fase is het van belang alle informatie bij elkaar te brengen en te komen tot een probleemdefinitie. Je kunt niet helder genoeg zijn in het probleem waar jij een innovatieve oplossing voor gaat ontwerpen.
- De ideate fase: Design Thinking kenmerkt zich als werkwijze door uitgebreide aandacht voor een creatieve fase. In de ideate fase kun je op verschillende manieren brainstormen om ideeën te genereren. De kwantiteit van ideeën staat in eerste instantie centraal. Vervolgens kun je ideeën gaan prioriteren en combineren om tot echte gebruikersgerichte innovatie te komen. Je kiest de beste oplossingsrichting uit en gaat hier een prototype voor uitwerken.
- De prototype fase: een prototype is een versimpelde maar werkende versie van jouw oplossing zodat je feedback op de oplossing kunt vragen aan gebruikers. Je maakt een tastbaar prototype omdat mensen veel beter in staat zijn feedback te geven op iets dat zij kunnen zien dan op een stapel papier. Je kunt een prototype gewoon knutselen.
- De test fase: in de testfase valideer je jouw idee bij klanten/ gebruikers met het ontwikkelde prototype. Je haalt feedback op en vindt aanknopingspunten voor verdere doorontwikkeling van de oplossing. Design Thinking is een iteratief proces dus vanaf de testfase kan het idee of het prototype verder aangescherpt worden. Ook kan blijken dat de probleemdefinitie onjuist gekozen was.
Met Design Thinking kun je voor complexe problemen tot innovatieve oplossingen komen. Dit doe je door de gebruiker centraal te stellen, een uitgebreide creatieve fase te doorlopen, en door hetgeen te bedacht hebt direct te toetsen bij gebruikers. Snel ontwikkelen, snel leren, en snel falen van slechte ideeën staan centraal. Zo kun je snel itereren en houd je innovatie betaalbaar. Dit is een mooie manier om als ondernemer voorop te blijven lopen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.