Content marketing of copywriting: weet wat je in huis haalt

31 augustus 2021 14:12

Content marketing of copywriting: weet wat je in huis haalt

Je wilt als startend bedrijf aan de slag met content. Daarom zoek je naar een content marketeer. En als je die niet meteen vindt probeer je het met de zoekterm ‘copywriter’. Uiteindelijk zal je op die manier de beste specialist vinden, toch?

Dat is nog maar de vraag. De beide vakgebieden lijken voor de buitenstaander misschien op elkaar, maar kennen veel verschillen. Sterker nog, het zijn eigenlijk twee totaal verschillende takken van sport. Dus, wat heb je nodig om content te creëren? Of kun je ze misschien allebei goed gebruiken?

Content marketing of copywriting: wat heb je nodig?

Content marketing en copywriting bieden allebei hun eigen waarde. Ze verschillen, maar kunnen allebei heel interessant zijn voor jouw bedrijf.

Wat is content marketing?

Content marketing draait uiteindelijk om het genereren van nieuwe leads en het binnenhalen van meer klanten. Daarvoor gebruik je verschillende vormen van content, zoals tekst, afbeeldingen of foto’s en bijvoorbeeld video’s. Het is allemaal content, die je kunt inzetten voor marketing.

Het is de kunst om content te (laten) creëren die voor jouw bezoekers, leads en uiteindelijke klanten waardevol is. Daarom denk je (samen met de specialist) na over hun specifieke behoeften, de waarde die je kunt bieden en de vorm waarin je dat wilt doen.

Een goede content marketeer helpt je om meer bezoekers op jouw website te krijgen, leads te verzamelen en uiteindelijk meer klanten te bedienen.

Wat is copywriting?

De copywriter is ook bezig met content, al draait het vaak om tekst (en soms om korte copy bij afbeeldingen, foto’s of video’s). De copy gebruik je bijvoorbeeld op de homepage, op dienstenpagina’s of in een beschrijvende brochure die je (digitaal) uitbrengt.

Het doel is om de boodschap van jouw bedrijf, jouw merk of product zo krachtig mogelijk over te brengen. Daarbij draait het om actief taalgebruik, overtuigende elementen en een soepele flow die bovendien zo makkelijk mogelijk leest.

Optimaliseren voor zoekmachines

Dus wil je met content op de website bijvoorbeeld optimaliseren voor zoekmachines? Binnen content marketing ben je in dat geval op zoek naar een SEO tekstschrijver. Die helpt je de online vindbaarheid te verbeteren, met teksten voor specifieke zoektermen.

Eenmaal bij jou op de website lezen bezoekers de teksten van een copywriter. Op die manier komen de verschillende takken van sport samen, om jouw bezoeker en hopelijke klant de beste online ervaring te bieden.

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.