
De elektrische fiets, hoe werkt dat nou precies?
Bij een gewone fiets, bijvoorbeeld een damesfiets, zorgt de fietser voor het ronddraaien van de trappers, die via een ketting verbonden zijn met het achterwiel.
Hier en daar zijn er nog steeds mensen die denken dat je met een elektrische fiets niet meer hoeft te trappen, maar dat is dus niet zo. Je moet nog altijd de pedalen rondkrijgen om de fiets op gang te krijgen. De elektrische motor zorgt alleen voor ondersteuning, zorgt ervoor dat dat rondtrappen wat gemakkelijker, wat lichter wordt, waardoor de fietser met minder energie dezelfde snelheid houdt.
Daar zijn een aantal extra componenten voor nodig: accu, fietsmotor, sensoren en computer.
De accu
Als je de specificaties van een accu opzoekt, krijg je een aantal waarden in de schoot geworpen. De accu vormt de energiebron voor de motor en bevat een zekere spanning, voltage, dat wordt weergegeven in Volt. Dit is, zeg maar, de inhoud van de accu. Zo zijn de elektrische fietsen van city-bikes uitgevoerd met een 36 Volt accu.
Een tweede eenheid die we terugvinden in de accu is Ampère/uur of Ah, de eenheid voor elektrische lading. Het geeft aan hoeveel stroom of energie de accu per uur kan leveren.
Als je dit vergelijkt met een waterkraan, is volt de druk op de kraan en ampère/uur de hoeveelheid water die er per uur door de kraan kan stromen.
Een derde eenheid is die van wattage, of Wattuur. Dat is de hoeveelheid energie die per tijdseenheid geleverd kan worden, het vermogen.
Het vermogen of capaciteit van een accu is voltage x elektrische spanning. Wh = V x Ah. Dat vermogen heb je nodig om je motor te laten werken.
De motor
De elektrische fietsmotor zorgt ervoor dat de aangeleverde capaciteit van de accu omgezet wordt in het vermogen wielen of trappers in hun beweging te ondersteunen. Deze waarde wordt uitgedrukt in Nm of Newtonmeter, de trek- of duwkracht van de motor.
Elektrische fietsmotoren zijn verder zo gebouwd dat ze het originele draaien van wiel of trappers niet verzwaren.
Soorten elektrische fietsmotoren
- Naafmotor
Dit is een motor die op het voorwiel of achterwiel geplaatst wordt. - Voorwielmotor
Deze voelt aan of de fiets vooruit getrokken wordt. Door de plaatsing en het gewicht maakt het de fiets minder stabiel en wordt het rijgedrag van de fiets beïnvloed. Het is wel de goedkoopste. - Achterwielmotor
Werking van deze motor wordt ervaren als een soort van duwen en dat voelt erg natuurlijk. Ze zijn gemiddeld wat duurder dan een voorwielmotor vanwege de aanwezigheid van ketting en rem.
Bij deze soort motoren zijn naafversnellingen en kettingkasten niet mogelijk. - Middenmotor
Deze zijn geplaatst rondom de trapas en ondersteunen dus de trapbeweging zelf. Het is voor een fiets de meest stabiele, maar ook de duurste oplossing.
Sensoren
De motor moet natuurlijk wel te weten komen wanneer het nodig is ingezet te worden. Dat gaat aan de hand van sensoren.
- Rotatiesensor
Deze ontdekt wanneer de pedalen in de rondte gaan. - Trapkrachtsensor
Deze ontdekt hoeveel kracht er op de pedalen wordt gezet.
Afhankelijk van je instellingen wordt de motor bij vooraf bepaalde waarden ingezet.
Computerdisplay
Hierop kan de fietser aflezen wat er gebeurt en instellen wat hij of zij van de motor aan ondersteuning verwacht.
Maak kennis met een mooi Nederlandse fietsmerk ‘Spirit’
Bekijk makkelijk in een fietsenzaak - fietsenwinkel met je eigen ogen bij jouw in de buurt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.