Adyen voorziet toename aantal digitale fraude bij ondernemers door nieuwe manieren van frauderen

24 december 2021 10:42

Adyen voorziet toename aantal digitale fraude bij ondernemers door nieuwe manieren van frauderen

Betaalplatform Adyen voorziet een toename in het aantal digitale fraude bij ondernemers in aanloop naar de feestdagen. Gedurende de pandemie zag Adyen nieuwe manieren van het plegen van digitale fraude flink toenemen. Daar komt bij dat het aantal omnichannel betaaltransacties tijdens de pandemie met 400 procent is toegenomen, blijkt uit data van Adyen. Deze digitalisering van het handelsverkeer geeft fraudeurs een nieuw speelveld om te experimenteren met nieuwe methoden van online criminaliteit. Adyen verwacht een toename te zien in nieuwe vormen van digitale fraude aanloop naar de feestdagen dit jaar.

Het aantal online fraude-incidenten neemt de afgelopen jaren toe rond de feestdagen. Naast deze seizoenstoename in digitale criminaliteit, verwacht Adyen ook een stijging in nieuwe, online fraudetechnieken. Vier opvallende methodieken zijn account takeover fraude, phishing attack, refund fraude en giftcard fraude.

Account takeover fraude

Een bekend fenomeen binnen online betaalfraude is "Account takeover fraude" en deze vorm van fraude blijft toenemen. Bij Account takeover fraude gaan fraudeurs op verschillende manieren te werk. Soms worden er op het dark-web gegevens van gehackte accounts opgekocht en er wordt vervolgens gekeken of deze gegevens toegang geven tot accounts van online winkels. Mensen gebruiken immers dezelfde login en passwords voor meerdere accounts. Het wordt al veel geavanceerder als fraudeurs phishing aanvallen of malware inzetten om inloggegevens direct bij de accounthouder te achterhalen. Vervolgens gaan de fraudeurs aankopen doen die bij een gewijzigd bezorgadres worden geleverd.

Bij zo’n aanval doen ze vaak opvallende aankopen op naam van de klant; ze kopen trendgevoelige producten zoals elektronica, merkkleding of giftcards. Door nauwkeurig de aankopen van je klanten bij te houden kan je abnormaliteiten in hun aankoopproces signaleren. Met deze informatie kan je mogelijke frauderende accounts blokkeren,” aldus Fouad.

Phishing attack

Deze vorm van fraude blijft ook toenemen en wordt steeds professioneler, omdat ze minder snel van legitieme communicatie te onderscheiden zijn. Allemaal met als doel om betaalgegevens op een slinkse manier op te vragen bij de legitieme rekeninghouders. Denk aan een voorbeeld van een e-mail verzonden door een adres dat lijkt op een pakketbezorger. De e-mail vraagt de shopper een kleine betaling te doen om een product sneller te bezorgen. De betaallink leidt de lezer naar een website die door de fraudeur wordt gehost. De fraudeurs gaan vervolgens met de betaalgegevens aan de haal. Andere voorbeelden zijn de nep-SMS berichten die zich voordoen als De Belastingdienst, telecomproviders of een bank.

Refund fraude

Adyen zag tijdens de pandemie ook een trend in het aantal refund fraudeurs. Dit zijn fictieve online refund-diensten die namens online shoppers claimen dat producten nooit zijn bezorgd. De fraudeur claimt vervolgens een percentage van het teruggestorte bedrag. Een andere methode is dat frauduleuze shoppers hele andere producten terugstuurt, van namaakkleding tot flessen water in schoenendozen en op deze manier claimen dat ze de goederen retour hebben gezonden en een terugstorting claimen. Deze frauduleuze shoppers en organisaties maken duidelijk misbruik van bedrijven die streven naar een goede klantenservice, maar ook profiteren van de hoge werkdruk in magazijnen waar niet alle retourpakketten even goed gecontroleerd kunnen worden.

Giftcard fraude

Er zijn verschillende soorten fraude met cadeaukaarten. Deze vorm van fraude komt vaak voor omdat de kaarten moeilijk te traceren zijn en niet zo streng gereglementeerd zijn als debet- of credit cards.

Een veel voorkomende fraude gebeurt bij giftcards die direct geleverd worden in een mailbox en vervolgens direct worden doorverkocht. De consument koopt bijvoorbeeld een game voor 20 euro die normaal 40 euro kost, de code komt vervolgens niet aan en wordt doorverkocht voor de standaardprijs.

Met de feestdagen voor de deur is de verwachting dat het aantal online fraudegevallen zal toenemen. Voor ondernemers is het belangrijk om zich bewust te zijn van de nieuwe vormen van digitale fraude om zich hiertegen te kunnen wapenen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.