4 Tips om je werkplek schoon en netjes te houden
19 oktober 2022 09:22
Het inrichten van je werkplek kan een arbeidsintensieve taak zijn, maar heeft een grote impact op je productiviteit. Een smerig kantoor verdient een grondige schoonmaakbeurt. Draden die moeten worden ontward en georganiseerd met kabelbinders zijn een van de meest vervelende aspecten van de werkplek. Je bent productiever dan ooit als je de tijd neemt om je kantoor te organiseren en in te richten.
Organiseer losse papieren
Als je stapels papierwerk op je bureau of op kantoor hebt, ziet je kantoor er ongeorganiseerd uit. Het zal moeilijk en tijdrovend zijn om cruciale documenten te vinden wanneer dat nodig is. Je moet dus de tijd nemen om ze snel te sorteren door overbodige documenten weg te gooien, ongewenste vertrouwelijke informatie te versnipperen en de rest in archiefkasten, aan de muur bevestigde vakken of bureauladen te plaatsen. Om nog meer ruimte te besparen, kun je ook overwegen om papieren digitaal te scannen en op te slaan.
Gooi vreemde voorwerpen weg
Schone werkplekken verhogen de efficiëntie en zijn essentieel voor de gezondheid op de lange termijn. Net als bij papierwerk kan rommel je kantoor ongeorganiseerder doen lijken dan het in werkelijkheid is. Gooi alle oude en ongebruikte visitekaartjes, koffiekopjes, freebies, opgedroogde pennen, kaarten, afval en andere voorwerpen weg. Zet alles terug waar het hoort en verwijder vuile kopjes, borden of schalen van je bureau om de groei van bacteriën te voorkomen. Je kunt ook bureau organizers, potlood- en pennenhouders, papierladen, staande dossierhouders, boekenplanken, manden en ladeverdelers gebruiken om je bureau schoon en georganiseerd te houden. Moedig je medewerkers aan om deze te gebruiken, want ze zullen hun werkplek schoner maken.
Elimineer ziektekiemen van je bureaus en tafels
Mensen werken voortdurend aan bureaus en tafels en leggen er allerlei voorwerpen op, zoals eten, water, koffiekopjes en stapels papieren. Dit resulteert in een ophoping van vuil. Het is daarom essentieel om ze dagelijks te reinigen met een allesreiniger. Dit kan zelfs psychologische rust en afsluiting brengen, zodat je de volgende dag weer aan het werk kunt op een schone en georganiseerde werkplek.
Schoonmaakdoekjes op voorraad houden
Plaats reinigingsdoekjes op plaatsen waar ze gemakkelijk toegankelijk zijn voor werknemers, zoals in kantoor- of keukenlades. Ze zijn handig voor het onverwacht morsen van koffie en het snel opruimen van tafels, bureaus en andere oppervlakken. Hoewel het wordt afgeraden, kunnen deze doekjes nuttig zijn voor personeel, vooral na het nuttigen van plakkerige of sappige lekkernijen aan hun bureau. De beschikbaarheid van deze doekjes kan de verspreiding van bacteriën en ziektes op de werkplek aanzienlijk verminderen.
Beperk eten en drinken tot bepaalde ruimtes
Het is gemakkelijk om aan je bureau te lunchen terwijl je doorgaat met typen. Dit is echter een onreine praktijk die je bureau vol kruimels, gemorste vloeistoffen, aanhoudende geuren en plakkerige vlekken achterlaat, waardoor de ideale omgeving wordt gecreëerd voor de groei van bacteriën. Lunch dus gewoon ergens anders!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.