4 onmisbaarheden om de zorgkwaliteit op peil te houden als zorgverlener
16 augustus 2023 10:17

Als zorgverlener is het leveren kwaliteit cruciaal. Niet alleen omdat je er geld mee verdient, maar ook omdat je met mensen werkt die zorg behoeven en het onethisch is om daar niet zorgvuldig mee om te gaan. We bespreken vier onmisbaarheden voor iedere zorgverlener om de kwaliteit van zorg op peil te houden.
Goed kwaliteitsmanagement systeem
Als we het hebben over het op niveau houden van de kwaliteit van zorg, hebben we het in feite over kwaliteitsmanagement. Goed kwaliteitsmanagement draait om het toepassen van goed doordachte processen, protocollen en monitoring en draagt bij aan het verbeteren van de behandelingen en de resultaten daarvan, maar ook aan het minimaliseren van fouten en het verhogen van de tevredenheid van patiënten. Om dit op een goede en consequente manier aan te pakken en gemakkelijk tot verbeteracties te kunnen komen, is een goed kwaliteitsmanagement systeem onmisbaar.
Incidentmanagement serieus nemen
Op elke werkvloer kunnen incidenten en bijna-incidenten plaatsvinden. In de zorg liggen deze wellicht extra gevoelig en is het daarom van groot belang om er met grote zorgvuldigheid mee om te gaan. Goed incidentmanagement is daarom cruciaal voor een zorgverlener. Sowieso is het registreren van incidenten verplicht, maar het is daarnaast ook een instrument om je te helpen efficiënt te reageren op incidenten en om herhaling te voorkomen door ervan te leren en je processen te verbeteren. Ook voor incidentmanagement is goede software beschikbaar die je kan helpen om het in goede banen te leiden.

Opleiding en bijscholing op peil houden
Opleiding en bijscholing vormen, naast kwaliteitsmanagement, de ruggengraat van het op peil houden van zorgkwaliteit als zorgverlener. Door samen met je personeel voortdurend te blijven leren en trainen, blijf je up-to-date met de nieuwste medische inzichten en technologieën. Dit betekent het behalen van de benodigde accreditaties, maar ook het proactief zoeken naar nieuwe leermogelijkheden. Dit stelt je in staat om optimale zorg te bieden die gebaseerd is op de meest recente best practices.
Feedback ontvangen en zelfreflectie tonen
Ook feedback en zelfreflectie zijn essentiële instrumenten om je zorgkwaliteit op peil te houden. Door regelmatig feedback te verzamelen van collega's, patiënten en andere belanghebbenden, krijg je waardevolle inzichten in je prestaties en gebieden die verbeterd kunnen worden. Sta hiervoor open, want het helpt je om gerichte aanpassingen te maken en je zorgbenadering continu te verbeteren. Maar zelfreflectie gaat nog een stap verder: denk na over je eigen handelingen en beslissingen, analyseer wat goed ging en wat verbeterd kan worden. Zo kun je groeien als zorgverlener.
Dit zijn zaken om serieus te nemen als je een goede zorgverlener wilt zijn. Ben je dat niet, dan val je op een gegeven moment ook gewoon door de mand. Maar dan is dat wel helaas al ten koste gegaan van patiënten of cliënten.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.