35% werkend Nederland ervaart ongewenst gedrag

3 februari 2022 08:49

35% werkend Nederland ervaart ongewenst gedrag

Eén op de drie werkende Nederlanders (35%) heeft het afgelopen jaar te maken gehad met ongewenst gedrag op het werk. Dit komt neer op bijna 3 miljoen Nederlanders. Discriminatie wordt met 19% het vaakst genoemd. 4% geeft aan een vorm van seksuele intimidatie te hebben ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van AnalitiQs | No Ties onder ruim 1.000 werkende Nederlanders.

350.000 werkenden seksueel geïntimideerd

Van alle soorten ongewenst gedrag wordt discriminatie (19%), naast roddelen, het vaakst genoemd. Bijna één op de twintig werkenden (4%) geeft zelfs aan wekelijks gediscrimineerd te worden op werk. Eén op de acht geeft aan last te hebben gehad van kleinerende of vernederende opmerkingen (13%). Maar liefst 4% geeft aan seksueel geïntimideerd te zijn. Dit komt neer op 350.000 Nederlanders. Wat betreft het ervaren van seksuele intimidatie gaat het in veruit de meeste gevallen om vrouwen.

Merendeel meldt ongewenst gedrag niet

Van alle werkenden die het afgelopen jaar ongewenst gedrag hebben ervaren en/ of dit ooit hebben gezien of gehoord op werk geeft 55% aan dit nooit te hebben gemeld. Laagopgeleiden (60%) hebben dit vaker niet gedaan dan hoogopgeleiden (51%). Voornaamste redenen om ongewenst gedrag niet te melden zijn dat het teveel gedoe met zich meebrengt (22%) of dat er toch niets mee gedaan wordt (22%).

1,7 miljoen werkenden kunnen nergens terecht

Eén op de vijf werkenden (21%) weet niet waar hij of zij terecht kan op werk om ongewenst gedrag te melden. Dit komt neer op ruim 1,7 miljoen werkende Nederlanders. Op de vraag waar men ongewenst gedrag in de toekomst zou melden geven veruit de meeste werkenden aan bij een leidinggevende of bij een vertrouwenspersoon. Verder valt op dat 8% het zou melden bij de politie.

Over No Ties

No Ties is een marketing- en customer intelligence bureau met ruim 25 jaar ervaring in opinie-, klant en marktonderzoek. In 2000 was No Ties een van de eerste partijen die online marktonderzoek mogelijk maakte. In 2019 is No Ties onderdeel geworden van de AnalitiQs Group. Door deze ontwikkeling is No Ties ook actief geworden in Business Intelligence en Data Science.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.