35 procent Nederlanders ervaart technostress door smartphone

24 november 2021 15:24

35 procent Nederlanders ervaart technostress door smartphone

Meer dan de helft kan nog geen week zonder mobiel (internet)

Maar liefst een derde van alle Nederlanders heeft weleens stress door zijn of haar smartphone. Dit blijkt uit onderzoek van het vergelijkingsplatform Allesin1 onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de hoeveelheid ‘technostress’ zegt respectievelijk 56 en 54 procent van alle respondenten dat zij nog geen week zonder internet of mobiele telefoon kunnen. Toch willen vier op de tien Nederlanders hun smartphone graag minder gebruiken.

Naast stress is tijdverspilling een mogelijke verklaring voor de behoefte aan minder telefoongebruik. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een vijfde van de respondenten door het apparaat minder tijd overhoudt voor zaken als hobby’s en sport. Het zijn vooral jongeren die ‘technostress’ (55 procent) en tijdverspilling (35 procent) ervaren. Onder veertigplussers liggen deze percentages met 27 en 16 procent beduidend lager. Volgens Ibrahim Agdere van Allesin1 speelt thuiswerken hierin een rol: “Doordat we veel thuiswerken komt technostress steeds vaker voor, zeker onder jongeren. We zijn altijd bereikbaar, meldingen komen constant door en lege accu’s lijden soms tot paniek. Als ik even niet bereikbaar wil zijn, dan leg ik mijn telefoon in de ladekast. Want als ik geen oproep hoor of melding zie, voel ik me ook niet verplicht om te reageren.”

Telefoontijd beperken lastig

Minder tijd doorbrengen op de smartphone lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt uit het onderzoek dat een op de vijf Nederlanders geen idee heeft hoe hij zijn telefoongebruik kan beperken. Opvallend genoeg geldt dit voor respondenten uit alle leeftijdscategorieën. Agdere: “Nederlanders zitten gemiddeld meer dan een maand per jaar op hun telefoon. Per dag is dat ruim twee uur. Als je bij jezelf nagaat hoeveel van die tijd echt nuttig was of in ieder geval plezier opleverde, kun je beter bepalen hoeveel je kunt minderen. Zelf probeer ik – op zakelijke belletjes en appjes na – een maximum van een uur per dag aan te houden. Al is dit niet altijd even makkelijk.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.