3 redenen waarom het MKB AI zou moeten inzetten

2 december 2021 13:55

3 redenen waarom het MKB AI zou moeten inzetten

“Artificial intelligence (AI) is bijna niet meer weg te denken uit het MKB als tool om data te verzamelen en het competitieve voordeel te behouden ten opzichte van de concurrent,” zegt Hans Oeges, accountmanager bij Pegamento. AI is een tool om verbetering aan te brengen in bepaalde processen, die rechtstreeks invloed kan hebben op het bedrijfsresultaat. Met de juiste inzet van AI kun je als bedrijf een enorme voorsprong krijgen op je concurrenten. “Zo hebben we voor Carglass een prachtige oplossing mogen bouwen en bij bakkerij Amstelveld gebruiken ze nu AI om de broodjes die uit de oven komen op kwaliteit te boordelen. Dat vermindert de uitval drastisch,” aldus Oeges. 

Voordat Pegamento AI implementeert bij een bedrijf, gaan ze eerst uitvoerig in gesprek. Deze intake is noodzakelijk om te weten waar de tool van meerwaarde kan zijn. Niet elk proces komt in aanmerking voor AI. Daarom is een brainstormsessie met een kundige partij een ‘must’.

Er zijn drie redenen waarom het MKB AI zou moeten inzetten

“De eerste reden is dat ieder bedrijf baat heeft bij sturingsinformatie vaak voortkomend uit de optimalisatie van de bedrijfsprocessen. Die informatie komt uit databronnen en data die vaak al aanwezig zijn maar die niet of onvoldoende benut worden,” zegt Oeges. AI kan deze informatie verzamelen waardoor de processen geoptimaliseerd kunnen worden of misschien kantelen bestaande processen. Het is zelfs mogelijk dat bestaande processen kantelen.

De tweede reden om AI in het bedrijf in te zetten, is de mogelijkheid om goed te anticiperen op gebeurtenissen. vaak komt informatie vanuit verschillende interne en externe kanalen versnipperd binnen. AI kan deze informatie bij elkaar zetten en verbanden leggen, interpretaties doen en daar waar wenselijk beslissingen nemen die afwijken van de standaard overeengekomen business rules.

Vervolgens kun je AI al direct operationeel goed inzetten voor het maken van optimaliseringsslagen. Er zijn talloze ‘down to earth’ toepassingen om AI te gebruiken. “Bijvoorbeeld,” zegt Hans Oeges, “door een schademelding automatisch te matchen met een eerdere schademelding van dezelfde auto. De melding kan dan volledig automatisch afgehandeld worden, dat scheelt inzet van FTE.”

Het is niet meer de vraag óf je AI moet inzetten, maar wannéér je AI gaat inzetten om competitief te blijven.”

De gemeente Amsterdam maakt al gebruik van AI voor haar klantcontact centrum (KCC). Zo kunnen ze de klanten beter te woord staan en verhogen ze de klanttevredenheid. “En dat niet alleen, ze kunnen met minder mensen aanzienlijk meer werk aan,” zegt de accountmanager van Pegamento.

Veel mensen praten nog over dat ze ‘iets met AI moeten’, maar dat blijft voornamelijk bij praten. Echt innovatieve partijen hebben AI al toegepast en hebben daarmee een enorme voorsprong op de concurrentie opgebouwd. Het momentum voor AI is nu.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.