Adviseur naast de ondernemers

12 september 2019 13:17

Adviseur naast de ondernemers

“Jeroen en Sander zijn leuke, jonge gasten. Ze werken keihard. Daar heb ik respect voor. Bovendien hebben ze een enorme passie voor hun vak. Dat zie je terug in elk aspect van hun restaurant. Het moet geweldig zijn om te kunnen werken met zoveel liefde voor je vak. Restaurant Mezger biedt je een avond lang een unieke beleving. Je gaat met een ‘big smile’ naar buiten.”

Danny Molhoek komt vanaf dag één bij Jeroen Tanis en Sander de Jonge over de vloer. “Eigenlijk startte de samenwerking nog iets eerder. In 2016 kwamen zij in contact met de eigenaren van het pand. Zij zochten exploitanten voor het restaurant. Die eigenaren deden al zaken met ons. Zo kwam ook het eerste contact met Jeroen en Sander tot stand. In die eerste verkennende gesprekken ging het vooral over hun plannen, de kans van slagen en de verwachtingen. Centraal stond natuurlijk de vraag: is het haalbaar en kunnen zij daar, op die fantastische plek in Domburg, een boterham verdienen?”

In de prijzen vallen

Als alle seinen op groen staat, begeleidt Danny de contractbesprekingen. Eind 2016 is alles op papier rond, drie maanden later opent restaurant Mezger de deuren. “In het begin zaten we maandelijks rond de tafel. We bespraken de cijfers en deden veel benchmarking. Heel simpel: hoe vol schenk jij een glas en hoe doen andere horecaondernemers dat? Horeca is een specifieke bedrijfstak, waar je het vaak in een paar maanden moet verdienen. Daarnaast spelen zaken als personele bezetting, marges en kengetallen een rol. Die eerste maanden waren pittig. Het duurde even voor er loop in zat. Het was daarom geweldig voor Jeroen en Sander dat ze in de prijzen vielen. Zo werd Mezger Restaurant van het Jaar 2017 volgens de PZC en was het restaurant winnaar van de Heerlijk10Daagse 2017 met een 9,34 en nogmaals in 2018 met een 9,73, een puntenrecord.”

Nieuwe generatie ondernemers

Inmiddels zijn de contacten iets minder frequent. Waar de adviseur en de ondernemers elkaar eerst iedere maand zagen is dat nu iedere kwartaal. “Jeroen en Sander hebben gaandeweg genoeg kennis opgebouwd om cijfers te kunnen interpreteren. De taakverdeling is inmiddels zo dat Jeroen zich op de betalingen en de administratie richt en Sander allerlei andere zaken regelt. Zo vullen ze elkaar goed aan. Ik beschouw hen echt als een nieuwe generatie ondernemers. Ze willen hun informatie op tijd hebben en maken volop gebruik van de online rapportagetool. Dat ze werken op andere tijden is geen probleem. Meestal spreek ik zelf eind van de vrijdagmiddag af. We drinken dan samen iets. Daarna gaan zij de keuken in en ik naar huis.”

De ondernemers naast de adviseur

“De eerste kennismaking met Danny Molhoek voelde eigenlijk gelijk goed. Schipper schoof hem naar voren als onze contactpersoon. Enerzijds vanwege zijn horecakennis, maar ook omdat we leeftijdsgenoten zijn. We voelden allebei direct een klik met hem. Danny begreep van begin af aan wat wij hier wilden neerzetten.”

Jeroen Tanis en Sander de Jonge verwezenlijken in Domburg de droom die zij al enkele jaren hadden. “We kennen elkaar uit een eerdere baan en maakten plannen om ooit een keer samen een restaurant te openen. Die mogelijkheid deed zich voor in het pand van de Mezger Lodges in Domburg. Doordat de eigenaar contact had met Schipper raakten zij betrokken bij alle besprekingen. Toen wij uiteindelijk van start gingen, lag de keuze voor Schipper voor de hand.”

Op hoog niveau koken

De ambities van Jeroen en Sander zijn groot. Zij willen met restaurant Mezger een zo hoog mogelijk niveau halen. “Veel mensen in Domburg dachten dat het restaurant alleen open was voor gasten van de lodges. Het duurde dus voordat de gasten de weg vonden naar ons restaurant. Gelukkig vielen we aantal malen in de prijzen. Dit leidde tot veel aandacht in kranten en op social media. Dat hielp enorm. Nu vinden mensen ons restaurant een verademing vergeleken met de hectiek in andere restaurants in Domburg. Wij geven de gasten de ruimte om te genieten en bieden een totaalbeleving.”

Koks geen boekhouders

Die andere manier van werken, betekende voor Danny dat hij anders naar de cijfers moest leren kijken. “Wij zetten de gasten op nummer één en maken op het gebied van keuken en personeel meer kosten dan een gemiddeld restaurant. Dat is een bewuste keuze. Verder hadden we weinig kaas gegeten van boekhouden. We zijn koks, geen boekhouders. Het was fijn dat Danny in de beginperiode maandelijks kwam. We bekeken samen de cijfers, hij gaf tips en waar nodig stuurden we bij.”

Goed op de kaart

Inmiddels is de bezoekfrequentie teruggebracht naar elk kwartaal. Sander, maar met name Jeroen, zorgt dat alle facturen, kasboeken, bonnetjes digitaal bij Schipper terechtkomen, zodat deze ingeboekt kunnen worden. “Als we vragen hebben, kunnen we altijd bellen. Danny doet dat op zijn beurt ook. Het is prettig samenwerken. Zeker in de beginperiode was het fijn dat hij alles duidelijk aan ons uitlegde. Vanuit zijn professionaliteit weet hij hoe de horeca werkt. Als er iets niet klopt, wijst hij ons daarop. Dat is belangrijk.” Voor de komende periode vertrouwen Jeroen en Sander erop dat ze verder kunnen bouwen aan hun restaurant. “Hoe harder we groeien, hoe groter de dromen. Maar eerst dit restaurant goed op de kaart zetten.”

 

 

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.