Alles over zoekmachine optimalisatie

28 januari 2021 09:14

Alles over zoekmachine optimalisatie

Internet is vaak de eerste plek waar consumenten hun zoektocht naar een product of dienst beginnen. Door bepaalde zoektermen in te voeren op Google (of een andere zoekmachine) komen ze steeds dichter bij hun doel. Vaak kijken ze bij de zoekresultaten niet verder dan de eerste pagina met resultaten die hun zoekopdracht oplevert. Het is dan ook erg belangrijk om als ondernemer tussen die zoekresultaten te staan. Dat gebeurt niet zomaar. Met zoekmachine optimalisatie zul je hoger gaan scoren in Google en zal jouw website beter gevonden worden op het internet.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie wordt door veel internet marketing bedrijven ook wel SEO genoemd. Dit is de Engelse afkorting van Search Engine Optimalisation. Het betekent dat je jouw website of webshop zo optimaliseert dat deze hoger zal gaan scoren in de zoekmachines. Het betreft de organische zoekresultaten en dus niet de advertenties die je op Google ziet. Hiervoor zijn verschillende strategieën beschikbaar.

Zoekwoorden in de content verwerken

Om hoger te scoren in Google zal ten eerste de content van je site optimaal moeten zijn. Om erachter te komen hoe bezoekers zoeken en welke zoektermen ze hiervoor gebruiken, zul je een zoekwoorden onderzoek moeten doen. Aan de hand van dit onderzoek, kun je de tekst op jouw site zo optimaliseren dat Google direct ziet waar jouw site over gaat. Google zal de desbetreffende pagina’s vervolgens gaan tonen bij de zoekresultaten.

Technische SEO

Naast het verwerken van de juiste zoektermen op je website, is ook de technische SEO een belangrijk onderdeel. Een SSL-certificaat (voor de veiligheid van je website), de url-structuur en mobielvriendelijkheid zijn enkele van deze technische onderdelen. Wanneer je de technische onderdelen niet op orde hebt, is het vrijwel onmogelijk hoog te scoren in Google. Het is dan ook belangrijk dat alles op technisch gebied op de juiste manier werkt.

De autoriteit van je website verhogen

Een ander belangrijk aspect om beter gevonden te worden in Google is een hoge autoriteit (waarde) scoren met je website. Dit kun je doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van linkbuilding. Je verhoogt de waarde van jouw site dan met links op andere websites die verwijzen naar de jouwe. Het is belangrijk dat deze websites relevant en betrouwbaar zijn. Google zal jouw website dan ook belangrijker gaan vinden en dat zie je vervolgens weer terug in de zoekresultaten. Niet alleen links op externe websites zijn belangrijk, ook interne links, links die van de ene pagina op jouw website verwijzen naar een andere pagina, zijn belangrijk. Daarnaast vergroot dit de gebruiksvriendelijkheid en dat is natuurlijk belangrijk voor je bezoekers.

Hoe pak je dit aan?

Nu je weet hoe zoekmachine optimalisatie werkt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je direct aan de slag kunt. Veel ondernemers vinden het lastig om zelf hier goed mee aan het werk te gaan. Gelukkig zijn er genoeg internet marketing bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Niet alleen kennen zij de kneepjes van het vak, ook beschikken zij over een groot netwerk waarmee ze jou optimaal kunnen helpen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.