Gepubliceerd op 26 mei 2020

Tips om ook tijdens de coronacrisis voor inkomsten te zorgen

Je bent ondernemer omdat je handel wilt drijven of diensten wilt leveren. Daarom steek je veel uren in het opbouwen van je bedrijf en het werven van klanten. Je bent voorbereid op verschillende scenario’s… totdat er opeens een pandemie ontstaat en zowat de hele wereld, Nederland incluis, op slot gaat. Een scenario waar je nooit rekening mee had kunnen houden en waarvan de afloop nog ongewis is. Natuurlijk is de overheid op de proppen gekomen met regelingen om het leed wat te verzachten voor ondernemers. Maar behalve dat deze noodpakketten de verliezen niet dekken, ben je natuurlijk geen ondernemer geworden om met de armen over elkaar te gaan zitten. Je wil dus toch iets ondernemen en ook tijdens de coronacrisis met je bedrijf voor inkomsten zorgen. Wij geven een aantal tips om ook tijdens de coronacrisis omzet te kunnen draaien.

Investeren in COVID-19 certificering

Is klantcontact voor jouw business noodzakelijk? Dan is het heel goed mogelijk dat jouw klanten erg terughoudend zijn op het moment, ook als jij met de beste bedoelingen maatregelen treft om netjes aan de anderhalvemeter-regels te voldoen. Om aan te tonen dat jouw maatregelen voldoen aan de eisen van de overheid en eventueel de branche waarin je actief bent, is een keurmerk een goede oplossing. Keurmerken zorgen immers voor vertrouwens, kijk naar producten in de supermarkten, de kwaliteitslabels van zorginstellingen en de vele vormen van ISO certificering waarmee je als bedrijf je voordeel kunt doen. Ofschoon de coronacrisis nog erg jong is, is het al mogelijk om je als bedrijf te laten voorzien van het COVID-19 keurmerk. Met dit keurmerk kun je klanten laten zien dat jij volledig op de hoogte bent van alle preventiemaatregelen en dat je geïnvesteerd hebt in de veiligheid en gezondheid van zowel je klanten als jezelf en je eventuele medewerkers. Omdat het nog een jong keurmerk is, kun je met het behalen ervan ook nog eens voorlopen op je concurrenten.

Gebruik maken van gevestigde online kanalen om producten te verkopen

Als winkeleigenaar zul je in de meeste gevallen gewoon open mogen zijn, maar is de kans levensgroot dat je bij lange na niet de omzet haalt die je normaliter zou draaien. Mensen zijn inmiddels voorzichtig geworden met het opzoeken van plekken waar ook veel andere mensen kunnen zijn. Ook het al dan niet gedwongen moeten voeren van een deurbeleid helpt natuurlijk niet mee bij het omhoog houden van je verkoopcijfers. Online verkoop heeft nog maar eens extra een vlucht genomen de laatste weken, en het zou verstandig zijn om daarvan mee te profiteren. Om daar snel de vruchten van te plukken, is het opzetten van een eigen webshop niet de beste optie. Voordat deze online goed gevonden wordt, kun je weken of maanden verder zijn. Maak daarom gebruik van gevestigde webshops zoals Bol.com en Amazon.nl die als doorgeefluik fungeren voor andere aanbieders. Dit is natuurlijk niet gratis, maar het kan je wel extra omzet opleveren. Ook kan het voor de toekomst van je bedrijf een nuttige aanvulling zijn.

Webinars en online cursussen geven

Veel ondernemers starten een bedrijf op binnen een bepaalde branche omdat ze er een band mee hebben en omdat ze expert zijn op een bepaald vakgebied. Is jouw business model er op gebaseerd dat je kennis bezit die jouw klanten niet hebben en neem je ze daarmee bepaald werk uit handen? Dan kan het zo zijn dat de huidige coronamaatregelen jouw dienstverlening in de weg zitten. Wat je dan kunt doen, is je kennis proberen te verkopen in plaats van je diensten. Dit kan met behulp van betaalde online cursussen of webinars. Je reikt je klanten dan de kennis en vaardigheden aan die ervoor kunnen zorgen dat ze zelf verder kunnen met hun bedrijfsprocessen. Zoek je vooral nieuwe klanten? Probeer dan met behulp van een Facebook-reclamecampagne een gratis introducerende webinar aan de man te brengen, waarin je een klein beetje kennis weggeeft, maar vooral mensen interesseert om een hele online cursus bij je af te nemen. Dit initiatief past ook uitstekend in de verdere verschuiving die momenteel plaatsvindt in de richting van een online economie.

Onze partners