Gepubliceerd op 29 april 2021

Waarom het soms interessant is om onderscheid te maken op de werkvloer

Gelijke behandeling van mannen en vrouwen op de werkvloer? Er zijn al heel wat boeken over volgeschreven. Als werkgever doe je natuurlijk het uiterste om ervoor te zorgen dat de gelijke behandeling van mannen en vrouwen verankerd ligt in de grondbeginselen van je onderneming. Maar die gelijke behandeling heeft natuurlijk vooral te maken met rechten, plichten, inkomsten en taakverdeling.

In een enkel geval is het juist wél slim om een onderscheid te maken, namelijk op het moment dat je als werkgever je waardering voor je medewerkers laat blijken in de vorm van een eindejaarsgeschenk. Wat is immers leuker dan in december een mooi pakketje uitreiken als dan voor de getoonde inzet? En het allerleukste is het natuurlijk om zo’n pakketje echt een persoonlijk tintje mee te geven, zodat het aansluit bij de persoon die het ontvangt. Want laten we eerlijk zijn, de perfecte kerstpakketten voor vrouwen zien er toch wel iets anders uit dan die voor mannen. Gelukkig wordt daar tegenwoordig heel goed op ingespeeld.

De verschillen tussen mannen en vrouwen

Jarenlang hebben groeperingen gewedijverd voor gelijke behandeling van mannen en vrouwen op de werkvloer. Daar valt veel voor te zeggen, maar inmiddels groeit ook het besef dat er wel degelijk verschillen zijn, die je zou moeten koesteren. Ja, mannen en vrouwen zouden in principe qua inzet gelijkwaardig moeten zijn en dat zou ook gelijkwaardig beloond moeten worden. Maar verschillen zijn er ook en juist die worden door hoogleraar Iris Sommer in haar boek ‘Het Vrouwenbrein’ benadrukt. De stelling dat mannen en vrouwen gelijk zouden zijn, wordt door haar naar het land der fabelen verwezen. Vrouwen denken anders dan mannen, hebben minder ruimtelijk inzicht maar juist wel weer een brein dat al op vroegere leeftijd ontwikkeld is dan dat van de man.

Andere interesses

We zien het in het dagelijks leven vaak al: de interesses van mannen en vrouwen lopen nogal uiteen. Niet voor niets zijn er tijdschriften die zich specifiek op mannen of op vrouwen richten. Hetzelfde geldt voor televisieprogramma’s. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat deze media dan ook echt alleen maar door die ene specifieke doelgroep geconsumeerd worden, maar het geeft in elk geval wel aan dat gemiddeld genomen de interesses anders liggen. Wanneer je de top kerstpakketten 2021 bekijkt, zie je een vergelijkbaar beeld terugkomen. Ook hier zijn bijvoorbeeld specifiek voor vrouwen mooie pakketten samengesteld, waarvoor de samenstellers hebben gezocht naar een mooie mix van producten die zo goed mogelijk aansluit bij de denk- en belevingswereld van de vrouw. Want laten we eerlijk zijn; een kerstpakket krijgen is geweldig leuk, maar het is pas echt een schot in de roos als je er nog steeds zo enthousiast over bent nadat je de inhoud ervan hebt bekeken.

Waardering

Een kerstpakket is voor de werkgever een goede manier om je waardering voor je medewerkers te laten blijken. Maar het werkt ook omgekeerd: hoe beter je het pakket kiest, hoe meer waardering je zelf vervolgens weer oogst.

Onze partners