Gepubliceerd op 7 november 2019

Toegang tot werkkapitaal door slimme technologie

Groei vraagt om werkkapitaal. Bij veel bedrijven stokt die groei, omdat de terughoudendheid van de bank groter is dan de ondernemerszin van haar klant. Dat kan anders, vindt Floryn. De FinTech gebruikt bij de beoordeling van kredietaanvragen geavanceerde technologie om de risico’s van een financiering in kaart te brengen en heeft veel rompslomp bij het toekennen en opnemen van krediet weggenomen. Zo kan Floryn niet alleen vaker werkkapitaal verschaffen, maar kan ze ook het kredietlimiet automatisch mee laten groeien met de omzet van de ondernemer. Het succes van haar klanten is op deze manier ook het succes van Floryn.

Vier jaar geleden werd Floryn opgericht onder de naam InvoiceFinance door twee software ondernemers en een bankier. Ze hadden gezien dat traditionele financierders slechts een fractie van de beschikbare data efficiënt gebruiken. “Het is onvoorstelbaar hoeveel informatie de mutaties op zoiets simpels als een bankrekening je leveren,” zegt Gion van den Bogaert, Chief Financial and Risk Officer. “Deze leert je zoveel over het gedrag van de ondernemer, de gezondheid van zijn onderneming en het groeipotentieel van zijn bedrijf. We zagen dat wij er veel meer mee konden doen dan de bank en zo ook meer ondernemers zouden kunnen helpen.”

Accuraat systeem

Floryn maakt gebruik van de meest geavanceerde technologieën en data analyse methoden. Meer dan de helft van de medewerkers is dan ook developer, data scientist of analyst. Floryn heeft een grotendeels geautomatiseerde en data driven manier van zakelijk financieren. Het door Floryn ontwikkelde systeem is in de praktijk zeer accuraat gebleken in het vaststellen van de kredietwaardigheid van de bedrijven die er aankloppen. “We zien heel duidelijk waar een bedrijf vastloopt in de liquiditeit en waarom, en kunnen daardoor ook de best mogelijke oplossing bieden voor zijn probleem.”

De tent en de vent

Ondernemers kunnen bij Floryn doorlopend zakelijk krediet opnemen tot twee miljoen euro. Hun bedrijf beschikt zo altijd over voldoende werkkapitaal om de bestaande activiteiten te financieren en uitbreiding mogelijk te maken. De groei van bestaande klanten heeft minstens zoveel bijgedragen aan de groei van Floryn als het winnen van nieuwe. De drie oprichters hebben de voorbije jaren gezelschap gekregen van meer dan vijftig medewerkers. Het aantal mensen dat er werkt is illustratief voor het belang van de menselijke inbreng als succesfactor, legt Gion van den Bogaert uit: “Technologie is heel belangrijk, maar niet altijd doorslaggevend. Zaken doen doe je met mensen. De computer kan razendsnel zeer nauwkeurige analyses doen en bepalen wat mogelijk is, maar het begrijpen van de persoon en ambities achter de cijfers is net zo belangrijk. We kijken naar “de tent en de vent”. We geven veel om menselijke relaties en contact met onze klanten. Succesvol financieren verschilt in wezen niet van succesvol ondernemen. Uiteindelijk zijn ook wij ‘gewoon’ ondernemers.”

Tekst: Jeroen Kuypers/Fotografie: René Zoetemelk