Gepubliceerd op 16 oktober 2020

Thuiswerken wordt weer de norm, zo sla jij je erdoorheen

Eindelijk zag je je collega’s weer, in ieder geval zo nu en dan. Maar daar komt weer een einde aan. Thuiswerken wordt opnieuw de norm. Hoe houd je dat – voor de zoveelste keer – vol?

Werk thuis, tenzij het echt niet anders kan. Dat is een van de nieuwe maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, nu het aantal besmettingen zo hard oploopt.

De maatregel had eerder dit jaar veel effect, vertelde premier Mark Rutte gisteren tijdens de persconferentie. “We moeten dat nog een keer op dezelfde manier doen.”

Kortom: volledig terug naar je eigen koffiezetapparaat, terug naar onlinevergaderen, terug naar je bureaustoel – als je die hebt – en terug naar je keukentafel of bureau.

Slap geouwehoer

#Thuiswerken was vandaag al trending op Twitter. ‘Is het gek dat ik thuiswerken niet trek? Ik mis het slappe geouwehoer al bij het idee!’, schreef een twitteraar. En hij is niet de enige die zo reageert. Wat kunnen we doen om het toch zo lang mogelijk op een fijne manier vol te houden?

Edwin: ‘Ik loop elke ochtend naar het station’

Edwin (48) is weer terug bij af, twitterde hij vlak na het nieuws over het thuiswerken. Hij had nét weer een beetje een ritme. Twee dagen thuiswerken, één dag op kantoor. “En nu weer alle dagen thuiswerken. ZUCHT gaan we weer.”

Edwin werkt voor de gemeente Amsterdam en mocht dat sinds juni één dag per week op kantoor doen. Dat die dag nu wegvalt, vindt hij heel vervelend. “Thuiswerken voelt eenzaam.” Bovendien heeft hij baat bij een ritme. “Ik heb autisme en zit nogal vast in routines. Die vallen nu weg en dat is lastig.”

Uitzichtloos

Hij verwachtte na september wel weer in een normaal ritme te komen. “Ik ben teleurgesteld en word hier somber van. Vooral omdat je niet weet hoelang dit duurt.”

Voor nu probeert hij zijn eigen ritme te creëren. “Ik loop als het ware naar mijn werk. Naar het station en terug. Dan haal ik koffie en een koek en ga ik terug naar huis. Zo krijg je het gevoel dat je echt wat gaat doen.”

Weer volledig gaan thuiswerken is in ieder geval makkelijker dan begin dit jaar, zegt hoogleraar Ton Wilthagen, deskundige op het gebied van werk en flexibele arbeid. “Je weet al hoe het werkt. We hoeven bijvoorbeeld niet meer te ontdekken hoe je vergadert via Zoom of Teams. Het kan naadlozer dan de vorige keer, omdat we wijzer zijn.”

‘Wiser but sadder’

Tegelijkertijd zijn we misschien ‘wiser, but sadder’, zegt hij. “Omdat we nu iets meer mensen hebben gezien. We hadden nu net een beetje meer mix van thuis- en op kantoor werken. Dat willen mensen. En dat moeten we nu inleveren.”

Dat geldt zeker voor jongeren die net hun eerste baan hebben, zegt hij. “Die eigenlijk nog op hun studentenkamer wonen. Die stappen uit bed, lopen 3 meter naar hun bureau en dat is hun nieuwe baan. Dat lijdt tot eenzaamheid.”

Daarom adviseert Wilthagen toch af te spreken met collega’s. “Dat kan ook in een groepje in het buurtpak. Je kunt gewoon wandelen op 3 meter afstand. Collega’s opzoeken. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Als je dat helemaal loslaat, is het zwaar.  Dat fysieke, kleinschalige contact is nodig om mensen de herfst en winter door te helpen. ”

Tips voor thuiswerkers

Docent-onderzoeker Human Resource Management Hylco Nijp van hogeschool HAN deelde begin dit jaar zijn belangrijkste tips voor thuiswerkers met RTL Nieuws. Een opsomming:

  • Ben jezelf: Het is een unieke kans om er voor jezelf het beste van te maken. Experimenteer waar mogelijk met werkritme en werktijden, drink je eigen koffie. “Als die basisschool waar jij het over had iedere dag om 12 uur herrie maakt, ga dan iedere dag even wandelen.”
  • Probeer samen te werken met je collega’s, ook als ze op afstand zitten: Een spontaan mailtje met complimenten sturen, een telefoontje plegen om bij te praten. Ben jezelf ervan bewust dat het prettig is soms contact te hebben.
  • Doe wat je leuk lijkt of wat je zelf belangrijk vindt:  Nu je thuiswerkt, kijkt niemand op je vingers. Je hebt dus de ruimte om eigen keuzes te maken en meer uit je werk te halen. Steek bijvoorbeeld energie in een project dat al even op de plank lag.
  • Minder werken is soms beter werken, zegt Nijp “Ik heb de beste ideeën als ik wandel, douche of sport. Dus ‘s ochtends knal ik vaak door m’n taken heen, ‘s middags ga ik luieren of wandelen en ‘s avonds werk ik dan wat uit. Door slim te werken haal je winst.”
  • Zorg voor een goed werkplan: Op kantoor zie je wat collega’s doen, wat zij afleveren en wanneer zij aankomen en vertrekken. Thuis heb je dat niet. Zorg dat je duidelijke taken opstelt en baken je tijd af.
  • Zorg voor een goede werkplek: Met een goed bureau, goede stoel en goede monitor. “Concentratie en focus is belangrijk. Zoek een afgezonderde plek of maak afspraken met huisgenoten. Doe de deur dicht, zet muziek op. Monitor ook zelf of het goed gaat en wat beter kan.

Bron: www.rtlnieuws.nl

Onze partners