Gepubliceerd op 17 februari 2020

Payroll voor MKB – Hier moet je op letten

Ga je met payrolling aan de slag, dan heb je als MKB eigenaar de keuze uit diverse grote & kleine aanbieders. Maar wat betekent werken via payroll nu eigenlijk? Payroll-aanbieders nemen jouw werknemers in dienst en worden hiermee de juridische werkgever (op papier!). Dit is meteen het grootste verschil tussen payroll en je loonadministratie uitbesteden. Bij laatstgenoemde blijf je namelijk nog wel gewoon juridisch werkgever, waardoor je een stuk meer dingen moet regelen t.o.v. Payroll.

Wat doet een payroll bedrijf voor jou?

Omdat het payrollbedrijf juridisch gezien de werkgever is, neemt het bedrijf de arbeidsrisico’s over die bij juridisch werkgeverschap komen kijken. Dit betekent dat alle administratieve handelingen zoals het verzorgen van arbeidsovereenkomsten, loonbetalingen en verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid, jaaropgaven, ontslagprocedures, salarisadministratie en de verwerking van CAO- en wetswijzigingen tot de services van de payroll-aanbieder behoren. Omdat zij deze risico’s dragen rekenen payroll bedrijven ← (klik hier om payroll bedrijven uit jouw regio en nationaal gratis te vergelijken via Payrollkaart) een omrekenfactor die doorgaans rond de 1,5 ligt. Ontvangt de werknemer 10 euro, zul je ±15 euro aan het payrollbedrijf betalen.

Wat moet je zelf blijven doen?

Jij als ondernemer in het MKB blijft de belangrijkste zaken rondom het functioneren van je bedrijf zelf bepalen. Denk hierbij aan het in dienst nemen van nieuw personeel, de hoogte van het loon bepalen, het voeren van beoordelingsgesprekken, het geven van promoties en beloningen en andere dingen die voor jouw medewerkers van belang zijn. Er verandert dus niks op de werkplek.

 Is payrolling interessant voor jouw MKB?

Feitelijk kan het werken via payroll constructie interessant zijn voor ieder bedrijf dat met werknemers aan de slag gaat door de verhoogde flexibiliteit, het gemak, en de beperkte risico’s. Het scheelt je tevens enorm veel tijd als je nog geen arbeidsvoorwaarden en bedrijfscontracten hebt laten opmaken door een bedrijfsjurist, waardoor je zeer snel kunt aannemen.

Voordelen payrolling voor MKB op een rijtje

  • Je weet van te voren wat jouw personeelskosten zijn.
  • Je betaalt een terugkerend tarief en ontvangt één factuur, ongeacht het aantal werknemers.
  • Facturen en/of aangiften van het UWV, de Belastingdienst, pensioen- en verzekeringen, de Arbo, de verzuimverzekering en salarisadministratie facturen ontvang je niet meer.
  • Jouw financiële administratie wordt hierdoor beperkter en veel inzichtelijker, waarmee je direct een aanzienlijke kostenbesparing kunt realiseren.
  • Voor jouw werknemers wijzigt er eigenlijk niets.

Nadelen MKB payroll

  • Je betaalt natuurlijk wel voor de diensten van het payrollbedrijf (de omrekenfactor). De kosten worden dus iets hoger.
  • Als je transitioneert van ‘klassiek’ werkgeverschap naar Payroll, kunnen vaste medewerkers dit als negatief ervaren. Leg dus goed uit dat er eigenlijk weinig voor ze veranderd! Voor flexibele krachten zal dit een stuk minder zijn.
  • Je wordt niet bekend met de ins en outs van klassiek werkgeverschap, waardoor je dit op een later moment moet leren als je op een gegeven moment van payroll zou willen afstappen.

Kortom

Via payrolling heb je minder aan je hoofd, kun je sneller schakelen en maak je gebruik van de kennis van het MKB payrollbedrijf. Personeel in dienst nemen betekent namelijk een verdrievoudiging van het aantal wetten en regels waar je je als ondernemer aan dient te houden, een stuk extra complexiteit dus. Daar staat wel tegenover dat je meer geld kwijt bent, omdat je de payroller ook moet betalen voor de diensten. Maar dat is zo uitgerekend middels het aanvragen van vrijblijvende offertes via bijvoorbeeld een website zoals Payrollkaart.

Onze partners