Gepubliceerd op 26 november 2019

Kleine elektrische vervoersmiddelen, de hype van 2020?

In 2020 rolt de eerste elektrische Volvo van de band. Ook de eerste 300 kW snelladers, die elektrische vervoersmiddelen nog sneller moeten opladen, worden volgend jaar verwacht. En volgens analisten is 2020 ook nog eens het jaar waarin de prijzen voor elektrische wagens eindelijk beginnen te dalen. Maar terwijl elektrische wagens aan hun opmars bezig zijn, blijven we in Nederland nog steeds de elektrische step of hoverboard uit het straatbeeld weren. Toch zijn sommige producenten er nu al zeker van: kleine elektrische vervoersmiddelen worden de hype van 2020.

De elektrische deelstep trekt naar Rotterdam

In tegenstelling tot in veel andere Europese landen, zijn de elektrische deelsteps nog niet massaal in het Nederlandse straatbeeld zichtbaar. En dat heeft alles te maken met de ingewikkelde Nederlandse regelgeving die helemaal niet is afgestemd op dergelijke nieuwe vervoersmiddelen. Bovendien is die regelgeving, na het verschrikkelijk incident in Oss met de elektrische bolderwagen Stint, recent zelfs nog aangescherpt. Daarom kreeg de gemeente Breda, die als eerste wou experimenteren met elektrische deelsteps, dan ook geen goedkeuring van minister van Nieuwenhuizen.

Terwijl vanuit Rotterdam deelsteps over alle uithoeken van Europa worden verdeeld, zijn ze nog steeds niet zichtbaar in het eigen Rotterdams straatbeeld. Maar vanaf 2020 komt daar verandering in, want dan komen de eerste elektrische deelsteps in het Rotterdamse straatbeeld terecht. Het gaat aanvankelijk om een gelimiteerd aantal deelsteps die wél door het RDW werden goedgekeurd. Maar naar het voorbeeld van andere Europese grootsteden belooft het alvast een echte hype te worden!

Toenemend succes elektrische vervoersmiddelen

Voor particulieren blijft het daarentegen erg lastig, want vele kleine elektrische vervoersmiddelen mogen nog steeds niet legaal op de Nederlandse openbare weg rijden. En dat terwijl er met snellere e-scooters of -fietsen helemaal geen probleem is. Daarom diende LegaalRijden.nl recent nog een petitie in met meer dan tienduizend handtekeningen, met één doel: het elektrisch skateboard en de elektrische step legaal op de Nederlandse openbare weg te laten rijden.

Terwijl de wetgever dwars blijft liggen, doen legale alternatieven het wel steeds beter. Onder andere de e-scooter wint snel aan populariteit, zeker nu steeds meer fabrikanten eigen modellen op de markt brengen. Ook het feit dat de actieradius tegenwoordig al oploopt tot meer dan 200 kilometer, speelt daarbij een rol. In 2017 was ongeveer 4% van alle verkochte scooters elektrisch, terwijl dat in 2018 al opliep tot 9% en men voor dit jaar zal aftikken rond 15%. Volgend jaar verwacht men dat één op drie nieuwe scooters elektrisch zal zijn. Het toont aan dat er wel degelijk een markt is voor elektrische vervoersmiddelen. Eenmaal het licht op groen staat, zullen producenten die markt dan ook razendsnel veroveren.

Mind your step, want de hype staat voor de deur

In alle grote Europese steden zijn kleine elektrische vervoersmiddelen nu al de hype van het jaar. In Nederland neemt de druk op aangepaste regelgeving alleen maar toe. Niet alleen petities, maar ook verschillende hoogleraars hebben zich al openlijk uitgesproken voor het legaliseren van het elektrisch longboard en de elektrische step. Zeker gezien elektrische deelsteps binnenkort legaal elektrisch rijden in Rotterdam, zullen de positieve onderzoeksresultaten vast wel binnenlopen. En dan is voorspellen dat de wetgever eindelijk overstag zal gaan niet eens zo gek. En kan 2020 inderdaad wel eens het geboortejaar worden van een nieuwe elektrische hype.