Gepubliceerd op 26 februari 2020

DE ‘WAN’ UIT DE BETALER HALEN

Elk bedrijf telt wanbetalers onder zijn klanten. Ze hebben is het probleem niet, de uitstaande facturen niet betaald krijgen wel. Voor u als ondernemer is het niet altijd even makkelijk met wanbetalers om te gaan. Vreemde ogen dwingen effectiever dan de uwe. Incasso is bovendien een vak dat expertise vereist en dat bestaat uit een subtiel samenspel van overreden en druk uitoefenen. Laat u de geldzorgen én de incassokosten uit handen nemen door professionals die van elke succesvolle betaling net zo genieten als hun klanten.

Een factuur niet betalen is niet altijd een kwestie van onwil. De rekening kan onderop de stapel belanden en in een tijd van automatische incasso let niet elk bedrijf of particulier nog even strikt op het verlopen van betalingstermijnen. Zo’n klant wil je niet nodeloos op stang jagen door onmiddellijk te gaan dreigen. Sommige incassobureaus hanteren echter maar één methode, die van de botte bijl, en laten de goeden lijden onder de kwaden. Een degelijk incassobureau weet die vergeetachtige betalers echter te detecteren en met een gepaste herinnering alsnog tot overmaken te bewegen. Daar begint het verschil.

Het meest uitgebreide arsenaal

Maar er zijn ook klanten die niet kúnnen betalen. Dat wil vaak zeggen dat er nog wel geld is maar niet meer voldoende om alle crediteuren tegelijk te betalen. Dan worden er keuzes gemaakt door de wanbetaler. Wie niet of te laat van zich laat horen vist al snel achter het net. Als ondernemer kunt u zelf achter uw geld aangaan maar de kans dat u zich met mooie praatjes en het bekende kluitje in het riet laat sturen is vele malen groter dan dat een ervaren medewerker van een incassobureau dit overkomt. Die kent het klappen van de zweep en weet precies hoe de wanbetaler benaderd moet worden en overtuigt om uw facturen of facturen voorrang te verlenen. De beste bureaus hebben daarbij het meest uitgebreide arsenaal tot hun beschikking. Zij werken namelijk met eigen juristen en credit management specialisten. Zij hoeven hun werkzaamheden niet te beperken tot brieven en telefoontjes, zoals de kleinere bureaus, maar kunnen ook procedures helpen aanspannen en zelfs beslag laten leggen. Dat scheelt tijd en dus geld.

Online de vordering volgen

Tijd is immers geld bij wanbetaling. Hoe langer de factuur onbetaald blijft, hoe groter de kans dat een faillissement definitief roet in het eten komt gooien. Want een faillissement dat u zelf aanvraagt voor een debiteur is van een heel andere orde dan een waarover u te horen krijgt. In het laatste geval is het hoe dan ook helemaal achterin de rij aanschuiven en hopen dat de curator u nog enkele kruimels toegooit van een zo goed als lege tafel. Daarom is het voor u net zo goed van belang te kunnen volgen wat er met uw vordering gebeurt. Vanaf het moment dat u deze online indient, tot het ogenblik dat de debiteur online betaalt, moet u met eigen ogen het proces kunnen volgen. De volledige hoofdsom voor u en de incassokosten voor de debiteur. Zo hoort het te zijn en zo professioneel kan ook incasso zijn. Bij wie? Ga naar www.invorderingsbedrijf.nl

Onze partners