4 tips om klanttevredenheid positief te stimuleren

2 juli 2020 09:30

4 tips om klanttevredenheid positief te stimuleren

Als bedrijfseigenaar doet u er alles aan om uw klanten vast te houden en nieuwe klanten aan te trekken. Maar hoe zorgt u voor een goede reputatie? Geloof het of niet, maar uw reputatiemanagement, naamsbekendheid en groei van klanten begint allemaal met klanttevredenheid. Hierbij leest u vier tips om klanttevredenheid positief te beïnvloeden.

Waarom klanttevredenheid zo belangrijk is

Hoeveel tijd besteedt u aan het werven van nieuwe klanten en wat doet u voor uw bestaande klanten? Hoe zorgt u dat klanten die voor u gekozen hebben ook bij u blijven? Helaas is het vaak de realiteit dat u graag groei wilt stimuleren en dat er daardoor veel tijd gaat zitten in het aantrekken van nieuwe klanten. Toch zijn uw bestaande klanten belangrijker voor uw groei dan u doorheeft.

Een tevreden klant zal u namelijk aanbevelen in zijn of haar netwerk, terwijl een ontevreden klant uw potentiële klanten zal vertellen absoluut niet met u in zee te gaan. De ervaring die uw klanten met u en uw bedrijf hebben is misschien wel de meest belangrijke leadgenerator die bestaat. En ook in de digitale tijd van nu waarin automatisering steeds belangrijker lijkt te worden, is het juist het klantcontact dat het verschil gaat maken voor kleine en grote bedrijven. Maar hoe zorgt u voor optimale klanttevredenheid?

Tip 1 – Geef uw volle aandacht aan de klant die uw aandacht vraagt

Het klinkt misschien logisch, maar heeft u uzelf er wellicht al eens op betrapt dat u met twee klanten tegelijkertijd bezig bent? Zeker wanneer een klant u belt en u een klant of patiënt aan het helpen bent kan dit zorgen voor verstoorde aandacht.

Maar hoe maakt u een keuze tussen klanten? De klant of patiënt die u helpt heeft tenslotte net zoveel aandacht nodig als degene die u belt.  Zorg in dit geval voor iemand die de telefoon kan aannemen zonder dat u gestoord wordt. Want zelfs het horen overgaan van de telefoon is een externe afleiding die zorgt voor verstoorde aandacht bij zowel uzelf als bij uw klant of patiënt die u aan het helpen bent.

[activecampaign form=46]

Tip 2 – Hoor klachten aan, neem irritaties weg en maak van een klacht een positieve ervaring

Het is altijd vervelend om een klacht binnen te krijgen. Zeker wanneer u voor uw gevoel er alles aan hebt gedaan om uw klant tevreden te stellen, is er toch een kans dat uw klant ontevreden is. Juist daarom is het heel verstandig een eerste buffer in te bouwen tussen de klant en uzelf. Niet voor niets werken hele grote bedrijven met ervaren receptionisten en telefonisten. Zij zijn getraind in het luisteren en in de eerste opvang van klachten en klanten.

Door een eerste negativiteit weg te halen kunt u bij een tweede gesprek waarin u terugbelt goed beslagen ten ijs komen. U weet de bezwaren van de klant, heeft wellicht al wat onderzoek kunnen doen en kunt daardoor in uw eerste contact met uw klant de oplossing bieden waar men om vraagt. Dit maakt van een klacht een positieve ervaring én daardoor een klant voor het leven.

Tip 3 – Laat e-mail en telefoon u niet storen en vergroot uw focus en kwaliteit

Iedereen kent het… to-do lijstjes die alleen maar langer worden en de moeilijke klussen schuift u het liefst door. Gevolg? U handelt alleen kleine taken af, maar grotere projecten pakt u niet op. U kunt tenslotte ieder moment gestoord worden door e-mail of telefoon. Daarin is de eerste tip om uw mailbox niet de hele dag aan te laten staan. Dit zorgt voor een prikkel en afleiding die uw output en kwaliteit niet ten goede komt.

Maar evenzo belangrijk is om uw telefoon uit te zetten. Geen afleiding van appjes, de verleiding van internet en het belangrijkste de telefoontjes van uw klanten. Toch staat dit haaks op het feit dat u juist klanttevredenheid wilt stimuleren. Zorg er daarom voor dat u uw telefoon kunt doorschakelen naar een professionele telefoonbeantwoording die uw telefoontjes namens u en uw bedrijf aannemen in de tijd dat u probeert uw focus te pakken. Uw klant zal een warme en vriendelijke stem aan de telefoon krijgen, u krijgt een terugbelnotitie én u behoudt uw focus en kunt daardoor betere kwaliteit leveren.

Tip 4 – Verdiep uzelf in hoe u een goed telefoongesprek moet voeren

Wist u dat het voeren van een goed telefoongesprek meer is dan alleen het aannemen van de telefoon? Er zit namelijk een enorm groot verschil tussen het voeren van een telefoongesprek en het voeren van een goed telefoongesprek. Daarom raden wij u aan om uzelf te verdiepen in tips voor het verhogen van de kwaliteit van uw telefoongesprekken. Om u hiermee te helpen bieden wij u een download aan met 10 tips voor het voeren van een goed telefoongesprek. Wilt u deze tips ontvangen? Vul dan onderstaand formulier in en wij sturen u de PDF met deze 10 waardevolle tips graag toe.

Hoe andere bedrijven de telefoonservice van Bofa Telefoondienst ervaren

Wij kunnen u nu van alles vertellen over hoe goed wij zijn, maar we laten liever onze klanten aan het woord die reeds enkele jaren met ons samenwerken. Ontdek de diversiteit aan klanten en hun ervaring met onze telefoonbeantwoording:

“De vertrouwde en warme manier van benaderen en zorg voor de cliënten zorgen dat Bofa Telefoondienst zich onderscheidt in de markt van Call Centers. De telefonisten van Bofa Telefoondienst tonen empathie waardoor de eerste aanzet is gemaakt voor een succesvol behandeltraject. Daarbij leveren zij ook maatwerk, bijvoorbeeld bereikbaar in avond en weekenden. En dat alles voor een marktconforme prijs” - Bas Wolbert van Wolbert Fysio

“Als advocaat wil je altijd bereikbaar zijn, maar kan je niet altijd bereikbaar zijn. Tijdens zittingen of een overleg wil én mag je niet gestoord worden. De telefonisten van Bofa Telefoondienst voelen als mijn eigen personeelsleden, zonder de zorgen over vakanties, ziekte én natuurlijk de hoge kosten van eigen personeel. De beste en voordeligste optie voor optimale bereikbaarheid!” – Ilija Petkovski van Advocatenkantoor Petkovski

“Wanneer wij een woning bezichtiging hebben, willen wij niet gestoord worden door telefoontjes. Echter willen wij deze telefoontjes ook niet missen aangezien het hier om zowel kopers als verkopers kan gaan. De flexibele telefoonservice van Bofa Telefoondienst werkt voor ons ideaal. Wij schakelen de telefoon door wanneer wij niet gestoord willen worden en al onze klanten worden snel en zeer kundig te woord gestaan” – Maarten en Martine Trouwborst van Woongeluk makelaardij

Zelf ervaren wat Bofa telefoondienst voor uw bedrijf kan betekenen?

Of u nu een zzp-er bent, een MKB bedrijf hebt, schilder, makelaar, fysiotherapeut of advocaat bent, onze ervaren telefonisten zijn voor u de oplossing in het positief beïnvloeden van uw klanttevredenheid. Omdat wij geloven in de meerwaarde van onze dienst voor uw bedrijf, mag u onze dienst maar liefst 1 maand gratis uitproberen. In deze proefmaand kunt u ontdekken hoe eenvoudig en verrijkend onze dienst is. Na de proefmaand zit u uiteraard nergens aan vast, wij hanteren geen opzegtermijnen.

Wilt u ook proefdraaien? Ga naar: https://bofatelefoondienst.nl/informatie-aanvragen/ en vul bij het opmerkingenveld: “Ondernemersbelang” in. Wij zorgen dan dat u niet drie weken maar 1 hele maand gebruik kunt maken van onze proefperiode.

Met vriendelijke groet,

Ronny van den Bosch en uw telefonistenteam bij Bofa Telefoondienst

Wilt u graag meer informatie? Belt u ons gerust op nummer: 085 27 31 111 en wij beantwoorden graag al uw vragen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.