Gepubliceerd op 24 september 2018

Zo wordt je folder wél gelezen

Shiny folders, gelikte brochures en verzorgde visitekaartjes. Het drukwerk maakt een comeback. Waar we pakweg tien jaar geleden nog dachten dat alles digitaal zou worden, blijkt uit herhaaldelijk onderzoek dat mensen nog steeds graag iets tastbaars in de hand willen hebben. Bijna 95% leest wel eens een folder en 62% van die folders is gedrukt op het ouderwetse nog niet zo lang geleden doodverklaarde papier. Slechts 20% leest digitale folders. Dus stop met die brochures verpakt als pdf’s die je moet downloaden. Ga voor ouderwetse print. Hoe moest dat ook alweer? Een aantal tips op een rij.

Goed ontwerp

Wanneer de folder op de deurmat ligt, moet in één oogopslag duidelijk zijn om welke winkel het gaat en wat het voordeel is voor de klant. De lezer beslist binnen een paar seconden om de folder al dan niet te gaan lezen. De cover is daarom cruciaal! Maar houd het simpel: dus heldere kleuren en een begrijpelijke tekst. Kort en bondig.

Helder beeldgebruik

Wees helder in je beeldgebruik. Zorg dat de ontvanger zich kan identificeren met het beeld. Dus geen handen die in elkaar grijpen voor een coaching folder. Dit beeld wordt geassocieerd met complexiteit en lange termijn denken. Terwijl je wilt dat de ontvanger direct na het lezen van je folder de telefoon pakt of achter de computer kruipt om je een mail te sturen. Zorg dus voor herkenning met uit het leven gegrepen beelden.

Maak het persoonlijk

Een hele belangrijke en niet vaak toegepaste tip! Zorg ervoor dat de folder geadresseerd is aan een persoon, niet zomaar door de bus drukken. Ook als je de naam niet weet, kun je nog een ludieke aanhef verzinnen: voor de fashionista (in het geval van mode folder), voor de klusheld (bouwmarkt), voor de beste hobbykok van de hele straat (food), et cetera. Tover een glimlach op het gezicht van de lezer, zodat deze verder leest.

Leuke kortingsactie

Een andere manier om het persoonlijk te maken, is om er een gepersonaliseerde kortingsactie aan te hangen. Middels een QR-code die gelinkt is aan je website of via het ouderwetse visitekaartje met de uitnodiging: vraag naar deze persoon en hij kan je een korting geven. Dit breekt het ijs en maakt het makkelijker om contact op te nemen.

Met bovenstaande tips wordt je folder wél gelezen en zorg je dat hij niet ongelezen in de papierbak verdwijnt. Succes!