Gepubliceerd op 6 januari 2020

Zo wordt je een kostenbewuste zzp’er

Als zzp’er draag je alle kosten zelf, van de arbeidsongeschiktheidsverzekering tot de belastingen. Dat betekent dat je kostenbewust te werk moet gaan. Gelukkig zijn er veel simpele manieren om te bezuinigen, op de cashflow te blijven letten en te krijgen wat je nodig hebt met een beperkt budget.

Bepaal je budget

Een budget is de basis voor een goede financiële planning. Het is vooral belangrijk om in de gaten te houden waar je geld elke maand naartoe gaat en hoe je basisuitgaven van invloed zijn op de inkomsten en de cashflow. Dit kun je op de volgende manier doen:

  • Tel alle inkomstenbronnen bij elkaar op
  • Bepaal alle vaste kosten, zoals abonnementen of maandelijkse rekeningen die hetzelfde blijven van maand tot maand. Voeg variabele uitgaven toe, zoals geld betaald aan freelance schrijvers of alle uitgaven die van maand tot maand worden opgeschaald of verlaagd.
  • Voorspel incidentele uitgaven, zoals een nieuwe computer of kantoormeubilair.
  • Gebruik een budgetteringstool of -app, of gewoon een budgetteringsspreadsheet. Neem in beide gevallen iedere eerste van de maand een paar minuten de tijd om het bij te werken, zodat je altijd weet waar je financieel aan toe bent.

Het kan handig zijn om meerdere rekeningen bij je bank te hebben (zoals een inkomstenrekening, belastingenrekening, salaris eigenaar rekening en kostenrekening), zodat je in één oogopslag ziet hoe je ervoor staat

Maximaliseer de besparing op de arbeidsongeschiktheidsverzekering

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan een aanzienlijke kostenpost zijn wanneer je als zelfstandige werkt, maar er zijn vele manieren waarop je geld kunt besparen op deze noodzakelijke bedrijfskosten. Een vaak over het hoofd geziene manier om geld te besparen is door de premies af te trekken van de belasting. Een aantal variabelen zijn van invloed op de vraag of deze aftrek voor jou geldt is of niet. Raadpleeg de Belastingdienst voor meer informatie.

Wijs een specifieke kantoorruimte aan

Als je vanuit huis werkt, wijs dan een gedeelte van je huis aan als kantoor, zodat je een deel van je hypotheek en nutsvoorzieningen kunt aftrekken van de belastingen. Controleer met je accountant de specifieke belastingwetgeving om te bepalen of je thuiskantoor inderdaad een aftrekbare uitgave is. De ruimte moet bijvoorbeeld regelmatig en uitsluitend voor zakelijke doeleinden worden gebruikt en je moet kunnen bewijzen dat je niet regelmatig zaken doet buiten deze ruimte.

Vervang alle verlichting door LED

Een gemakkelijke manier om je uitgavenpatroon naar beneden te brengen is besparen met led. Je hoeft enkel wat extra budget op te nemen voor de initiële uitgave van deze lampen, die wat hoger is dan wanneer je gewone lampen koopt. Daarna ga je besparen op je energierekening.