Gepubliceerd op 20 december 2019

Wat is het verschil tussen Lean Startup, Agile en Design Thinking?

Goede software is belangrijk voor elk bedrijf. Het geeft je overzicht, het helpt je in de ondersteuning van jouw personeel en het helpt jou met de klantenservice. Steeds meer ondernemers kiezen voor software op maat. Dat is ook niet gek. De mogelijkheden zijn eindeloos tegenwoordig en dit geeft elk bedrijf de kans om in te spelen op hun unieke situatie. Want uiteindelijk is geen enkel bedrijf hetzelfde.

Wanneer je software gaat ontwikkelen, vliegen je niet alleen software termen om de oren. Maar ook termen, zoals Lean Startup, Agile en Design Thinking. Echter, deze termen worden door elkaar gehaald. Zo wordt de communicatie tijdens de ontwikkeling van software niet makkelijk. In dit artikel leggen wij je graag uit wat deze termen betekenen en vertellen jou dus het verschil.

Lean Startup

De Lean Startup methode is bedacht in de jaren 90. Maar wordt al langer gebruikt. De methode heeft ten doel om de ontwikkeling van bedrijven en producten te versnellen. Dit wordt gedaan aan de hand van een wetenschappelijke benadering. Zo kun je sneller jouw dienst of product aan de klant aanbieden.

Deze methode is gericht op de ontwikkeling van bedrijven en producten. Met deze methode ontwikkel je sneller, maar test je ook direct de waarde van de proposities. Dit wordt gedaan door middel van drie fases. Je begint met het maken van hypotheses over jouw bedrijf of het product. Vervolgens ga je deze testen. Daarna ga je aan de slag met nieuwe functies in iteratieve fase. Tot slot bekijk je de uitslagen van de tests. Zijn jouw hypotheses gevalideerd? Dan kun je verder gaan met de ontwikkeling.

Agile

De Agile methode draait om testen en nog eens testen. Je werkt in stappen. Tijdens elke stap ontwikkel je een onderdeel en vervolgens wordt dit beoordeelt en getest. Er is dus continue herbeoordeling van het product.

Agile komt uit de software wereld. Deze methode gaat ervan uit dat je al een product hebt dat geschikt is voor de markt. De focus ligt voornamelijk op het leveren van (nieuwe) features die ook werken, na elke sprint. Alleen wanneer de feature werkt, mag je weer door. Het is een teken van vooruitgang. Je werkt dus in kleine stappen en laat jouw eindgebruiker de software continu testen en bouwt daarop op voort.

Design Thinking

Ook Design Thinking is een iteratief proces. Ook deze methode bestaat uit verschillende fases. Tijdens dit proces ga je in op de pijnpunten van een klant. Je test jouw dienst of product en ontwikkelt daarbij empathie voor jouw klant. Het wordt ook wel ‘painstorming’ genoemd. Je gaat volledig in op de pijn van jouw gebruiker.

Je start dus door een probleem te formuleren die jouw gebruiker ervaart. Waarna je volledig empathie hiervoor opbouwt, kun je beginnen met begrijpen. Vervolgens bedenk je een oplossing voor de klant. Zodat het probleem wordt verholpen.

Let wel op dat dit een iteratief proces is. Daardoor kan natuurlijk uit elke nieuwe ontwikkeling weer een nieuw probleem voortstromen. Je wordt uitgedaagd om continu nieuwe strategieën en oplossingen te verzinnen.

Drie totaal verschillende methodes

Simpel gezegd zijn dit dus drie totaal verschillende methodes. De benadering is bij elke methode anders. Bovendien neemt elke methode een ander onderdeel onder de loep. Het is zeker slim van te voren samen de software ontwikkelaar te formuleren wat jouw doel is met de software. Zodat je ook de juiste methode kiest voor de ontwikkeling.