Vrij en volledig in de lucht: de onvergetelijke ervaring van een ballonvaart
28 mei 2018 10:07
De ballonvaart is de meest authentieke vorm van luchtvaart. De passagier in een vliegtuig kan na en vóór het landen even uit een raampje kijken maar die in een ballon beleeft heel bewust van begin tot eind het reizen door de lucht. Ad Ballon is een van de oudste en grootste bedrijven dat ballonvaarten organiseert. Met een vloot van 25 heteluchtballonnen, 50 medewerkers en 35 jaar ervaring garandeert het de bedrijven en instellingen die er een vaart boeken steeds weer een veilige en vooral onvergetelijk uitstapje in de lucht.
Tekst: Jeroen Kuypers
Ad Haarhuis was een pionier en is dat in veel opzichten nog steeds. Hij komt uit een gezin waarvan ieder lid bezeten was van het ballonvaren. Zijn eerste les kreeg hij in 1974 en ook nadat hij beroepsballonvaarder was geworden bleef hij zijn luchtgrenzen verleggen. Zo maakte hij zijn eerste Alpenvaart in 1985 en in 1986 was hij hoofdpiloot van de eerste dubbeldeksballon, met vijftig passagiers en drie piloten. “Die mocht van de Rijksluchtvaartdienst uitsluitend in de Noordoostpolder varen, zodat we altijd ergens konden landen,” zegt Ad Haarhuis. “Het was een mooi experiment. Onze piloten zijn ook vanaf hun indiensttreding mee blijven doen met internationale wedstrijden, en zelfs gekwalificeerd voor het wereldkampioenschap.”
Meer passagiers meenemen
De expertise van de piloot is de beste garantie voor een vaart zonder incidenten, maar ook het materiaal waarmee gevlogen wordt moet van topkwaliteit zijn. Ad Ballon heeft een eigen onderhoudsafdeling voor de vloot en is zelfs actief als agent voor buitenlandse ballonfabrikanten. In principe is de heteluchtballon niet veranderd vanaf het moment dat de gebroeders Montgolfier in Versailles op 19 juni 1783 de eerste met passagiers lieten opstijgen. “Maar de branders zijn technisch sterk geëvolueerd,” aldus Ad Haarhuis. “En we kunnen tegenwoordig ook meer passagiers meenemen. In de jaren tachtig beperkte hun aantal zich tot twee, tegenwoordig kunnen er twaalf plaatsnemen in de mand. Dat heeft gunstig uitgewerkt op de prijs, want in 1983 –toen het geld veel meer waard was – kostte een ballonvaart exact evenveel als nu. De prijs zou omlaag kunnen als we niet elke ballonvaart minstens drie keer moesten organiseren. De weersomstandigheden dwingen ons om een vaart op te schuiven naar een uitloopdatum.
Steiltevrees
Ad Haarhuis beroept zich erop nog nooit een ontevreden klant te hebben gehad. “Natuurlijk zijn sommige mensen bang als ze moeten plaatsnemen. ‘Ik heb hoogtevrees,’ zeggen ze dan, maar in werkelijkheid hebben ze steiltevrees. Het is een gezonde reflex niet te dicht langs een afgrond of dakrand te lopen, maar iedereen heeft ook de ervaring dat die angst geleidelijk afneemt als je er toch langs loopt. De mand onder een ballon hangt bewegingloos in de lucht. De passagiers merken dus al snel dat ze zich stabiel en veilig door de lucht bewegen, dat ze aan alle kanten uitzicht hebben en dat ze werkelijk vrij en volledig door de lucht varen. Zonder uitzondering vinden ze het een onvergetelijke belevenis, veel indrukwekkender dan vliegen. Zelfs de weinige mensen die écht hoogtevrees hebben merken dat ze hun angst overwinnen. Voor hen is de vaart niet alleen een belevenis maar ook een persoonlijke overwinning.”
Voor meer informatie, ga naar: www.adballon.nl of bel naar: 076 – 514 53 72.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.