Gepubliceerd op 20 mei 2020

Uw administratie en de coronacrisis: praktische tips

Er zijn maar weinig ondernemers die staan te popelen om hun administratie te doen. Daarom zijn er veel die hun administratie uitbesteden aan een lokale accountant. Erg verstandig, want wanneer het door een specialist wordt gedaan, weet u zeker dat het allemaal klopt. Bij de meeste accountants kunt u tussendoor zelfs al uw gegevens inzien, zodat u altijd betrokken blijft. Maar wanneer u uw administratie zelf doet, kan het zo zijn dat u door de bomen het bos niet meer ziet door de huidige crisis.

Blijven voorspellen en voorbereiden

Hoewel de huidige situatie uiterst onvoorspelbaar is en blijft, en het dus ook lastig is om te voorspellen hoe het met uw bedrijf zal verlopen, is het toch erg belangrijk om dit te doen. Probeer realistische inschattingen te maken zodat eventuele knelpunten snel naar boven komen en u daarop kunt anticiperen. Verwacht u financiële problemen, dan kunt u de volgende acties ondernemen:

  • Maak gebruik van de nieuwe NOW-regeling. Dit kunt u doen wanneer u minimaal 20% minder omzet verwacht. Hier zitten wel meerdere voorwaarden aan, laat u hierover goed informeren.
  • Wanneer u ZPP’er bent, kunt u geen gebruik maken van de NOW-regeling. U kunt wel gebruikmaken van de Bijstand voor Zelfstandigen (BBZ).
  • Neem contact op met het adviesteam van de KvK. Heeft u vragen over het voortbestaan van uw bedrijf door de coronacrisis? Dan kunt u hier altijd over sparren met een specialist van de KvK.
  • Heeft u snel wat meer liquiditeit nodig, kies dan voor een overbruggingsfinanciering. Blijf echter wel altijd uw verstand gebruiken en leen niet meer dan nodig is.
  • Kies voor structurele werkkapitaalfinanciering.

Ervoor zorgen dat klanten snel betalen

Wanneer u iets verkoopt of diensten levert, is het nu meer dan ooit belangrijk dat de klant snel betaalt. Er zijn verschillende dingen die u daar zelf voor kunt doen!

  • Zorg ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen betalen, bijvoorbeeld middels een link in een mail of digitale factuur. Stuur geen hardcopy facturen meer; deze eindigen vaak onderop de grote stapel.
  • Geef korting voor vroeg betalen. Reken altijd goed uit hoeveel korting u kan geven, zodat u dit niet meer geld kost dan dat het oplevert.
  • Bent u bezig met een langlopend project? Kies dan voor periodieke facturering. Zo kunt u elke maand een bedrag innen in plaats van deels aan het begin en deels aan het eind van het project.
  • Willen uw opdrachtgevers niet maandelijks betalen, vraag dan of het wel mogelijk is om met een aanbetaling te werken; iets wat u direct meer financiële ruimte biedt.
  • Besteed meer aandacht aan uw debiteurenbeheer! Wacht niet met nabellen of sturen van herinneringen totdat de uiterste betaaldatum verstreken is. Stuur de factuur nog een keer na, inclusief een makkelijke en laagdrempelige manier om de factuur alsnog te betalen.