Drukwerk bestellen gemakkelijk maken, voor iedereen, overal. Met die gedachte begonnen de ondernemers achter Drukzo in 2013 hun ambitieuze avontuur als pionier in de online drukwerk markt. Met 4 jonge, creatieve ondernemers vonden ze hun weg. Inmiddels werken ruim 100 professionals aan het bedienen van meer dan 100.000 drukwerkbestellers in heel Europa.
“Wij vonden dat drukwerk bestellen voor niet-grafische mensen heel complex was bij de huidige aanbieders”, aldus Hans Scheff er, CEO en Founder van Drukzo. “Daarom startten wij met een jong, ambitieus team met Drukzo, in een super-competitieve markt. Waarom? Omdat het gebruik van drukwerk groeit en veranderd en omdat de markt voor gestandaardiseerd drukwerk nog veel kansen bood”. Het jonge bedrijf begon snel te bouwen. Waar er in het eerste jaar vooral grafisch geschoolde professionals het bedrijf binnen kwamen, veranderde het bedrijf langzaam naar een meer techniek, marketing en IT gedreven onderneming. “Wij zagen dat, denken vanuit het product – dus het drukwerk – niet het belangrijkste was in deze markt,” aldus Scheffer.
“Met name een excellente IT-infrastructuur, een sterk proces gedreven organisatie en een uitgekiend marketingapparaat bepaalt het succes en dat is dan ook hetgeen waar we het meest in investeerden – en nog steeds doen.”
9+ KLANTENSERVICE
Maar het allerbelangrijkste onderdeel werd de klantenservice. “Drukwerk bestellen is complex. Je hebt een goed bestand nodig en het product wordt samengesteld, en fysiek nog gemaakt”, aldus
Scheffer. “Voor veel mensen is dit niet zo gemakkelijk, en daarom besloten wij vanaf moment 1 om onze klantenservice het hart van het bedrijf te laten zijn. En met succes. Op het bekende Trustpilot – een betrouwbare online review site –, wordt het bedrijf met een dikke 8,5 beoordeeld. In vergelijking met onze concurrenten hebben wij ruim 2,5 keer zoveel klantenservice medewerkers zitten, omdat we geloven dat het in 2016 echt gaat om optimale klanttevredenheid. Bij ons intern heet dat de ‘9+ mentaliteit’. Wij streven in alles naar een 9+, en daarom zijn we ook niet tevreden met de huidige 8,5 die we van onze klanten krijgen. We denken bij alles: ‘Hoe kan het nog beter?’ en dat maakt het dat we continue vernieuwen en innoveren.”
INTERNATIONALE AMBITIE
Om nog harder te kunnen groeien, werd de terughoudende Nederlandse mentaliteit omgeruild voor een meer Amerikaanse. “De ambitie was vanaf het begin om Europa’s grootste online drukkerte worden”, aldus Scheffer. “Dat klinkt misschien erg ambitieus voor slechts vier man, maar zorgt wel voor groot denken. Daarnaast zorgt een grote ambitie voor meer opties voor partners, suppliers
en investeerders, iets wat belangrijk is als je wilt groeien. Ondertussen is de ambitie overigens alweer een stuk opgeschroefd. We willen niet alleen eenleidende rol in Europa spelen, maar ook in de rest van de wereld.”
OWNERSHIP
Een belangrijke verklaring voor de snelle groei kan gevonden worden in de wijze waarop het bedrijf omgaat met haar medewerkers. “Binnen Drukzo werken wij op basis van volledige vrijheid,
verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Zo hebben wij geen traditionele arbeidsovereenkomst waarin staat dat je 40 uur moet werken op kantoor, tijdens gezette tijden en hoe lang je op vakantie mag, maar geven we deze verantwoordelijkheid volledig terug aan de werknemer. Waarom? Omdat je alleen met verantwoordelijkheid, vrijheid en flexibiliteit ultiem eigenaarschap krijgt binnen je bedrijf, en dat is uiteindelijk wat je als ondernemer wilt: Dat iedereen binnen je bedrijf zich als ondernemer gedraagt.”
DRUKZO / HELLOPRINT
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.