Square biedt ondernemers nieuw perspectief

1 november 2016 12:19

Square biedt ondernemers nieuw perspectief

In een wereld waarin big data het sleutelwoord naar nieuwe zakelijke succes is, ben je als automatiseerder van kennis spekkoper. Automatiseren van kennis als product welteverstaan. Bij Square is productontwikkeling voor klanten in een stroomversnelling gekomen.

Square automatiseert al 30 jaar bibliotheken, maar zet de laatste jaren, sinds huidig directeur Jeroen Mom het roer overnam, sterk in op nieuwe ontwikkelingen. Sinds vijf jaar zit er een team dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van mobiele apps. De afgelopen drie jaar zijn de eigen producten grondig vernieuwd. En vanuit recente projecten ontwikkelt zich een nieuw businessmodel: samen met de klant de verrijking van diens productaanbod vormgeven door de inzet van technologie die leidt tot nieuwe inzichten en diensten.

Van contenthuis naar techniekhuis

Square maakte ook zelf een vernieuwing door. We zijn vooral een productontwikkelingsbedrijf, zegt Jeroen zelf. “Projecten zijn leuk: innovatief, nieuwe technieken ontdekken, groeien. Maar wij zijn met name ervaren in productontwikkeling, waarbij wij voor de langere termijn nadenken over structuur en onderhoud van applicaties. Door die ervaring in te zetten voor onze klanten creëren we unieke meerwaarde.”

Productontwikkeling

Een mooi voorbeeld van die productontwikkeling is een klant in Australië, leverancier van voorverpakte medicijnen. In eerste instantie kreeg Square het verzoek om software te ontwikkelen voor het bestelproces voor apothekers. De apotheker kan medicijnprofielen van cliënten volledig beheren via de toepassing en bepalen wat hij zelf verpakt en wat hij uitbesteedt. De apothekerstoepassing is direct gekoppeld met het voorraadbeheer van de leverancier en de geautomatiseerde verpakkingsstraat. Van daaruit zijn samen met de klant aanvullende diensten ontwikkeld voor bijvoorbeeld verpleeghuizen en patiënten. Via mobiele apps wordt het hele proces rond het gebruik en de registratie van medicijnen ondersteund. Zo ontstond vanuit een project een heel nieuwe productsuite rond het beheren, verpakken en gebruiken van medicijnen. Bovendien wordt door de opzet van het geheel, waardevolle informatie verzameld, die zal leiden tot weer nieuwe ontwikkelingen.

Van project naar product

Ook ontwikkelde Square vanuit zijn langjarige ervaring in het ontwikkelen en implementeren van software voor kennisintensieve omgevingen voor een klant in Duitsland een nieuw portaal, dat nu een van diens primaire servicekanalen is. Ook hier weer de beweging van project naar product. Een oplossing die de klant zelf kan vermarkten en waarmee hij zijn klanten beter kan bedienen. Square verzorgt de volledige doorontwikkeling en het beheer.

Nieuw perspectief

“Wij doorzien de kernprocessen en bieden de ondernemer een nieuw perspectief”, legt Jeroen Mom uit. “Onze meerwaarde zit hem in het volledig ontzorgen. Zo werken wij als langetermijnpartner met klanten. De vraag komt vaak in eerste instantie voort uit hun bestaande proces, maar wij kunnen de klant helpen die vraag om te draaien richting de ontwikkeling van heel nieuwe producten. We hielpen al vele ondernemers in succesvolle cases met de ontwikkeling van software, waarmee zij aanvullende diensten kunnen aanbieden. Zo zijn zij in staat meer te doen met de oplossingen dan zij in eerste instantie aan ons vroegen. Als partner in productontwikkeling dragen we zo bij aan de vernieuwing van hele bedrijfsprocessen.”

Strategische partner

Vernieuwing die meestal begint met projecten (aanvragen), maar vorm krijgt in de ontwikkeling van nieuwe producten. Doorontwikkelen is bovendien klanten binden, weet Jeroen Mom. “Een product ontwikkelt zich voortdurend verder, in verschillende stappen en etages. Alles in goede samenwerking met de klant. Hij weet waar hij naartoe wil en wij helpen hem daarbij. We zijn in staat gebleken producten te ontwikkelen voor markten die we totaal niet kenden. De klant krijgt daar vervolgens vanuit die markt de credits voor. Zo opereren wij als een strategische partner op de lange termijn, door samen met klanten strategieën te ontwikkelen en te implementeren voor het toegankelijk maken van informatie en het mobiel maken van hun business.” Een vernieuwend businessmodel, dat de vooruitstrevende productontwikkelaar de komende jaren wil perfectioneren.

Square

www.square.nl

Tekst: Van Zandvoort Communicatie / Fotografie: Sjef Frijns

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.